Haluaisin tietää, mistä alkaen kansanedustajat ovat saaneet kuukausipalkkaa? Minulla on se käsitys, että 1930-luvun lopussa ja 1940-luvun alkupuolella he…

Kysytty

Haluaisin tietää, mistä alkaen kansanedustajat ovat saaneet kuukausipalkkaa? Minulla on se käsitys, että 1930-luvun lopussa ja 1940-luvun alkupuolella he saivat palkan vain siltä ajalta, jonka valtiopäivät olivat koolla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käsityksesi on oikea. Vuoden 1928 edustajanpalkkiolain mukaan kansanedustajille maksettiin palkkaa vain valtiopäivien ollessa koolla. Tämä muuttui vuoden 1947 edustajanpalkkiolaissa 328/1947, annettu 30.4.1947. Silloin määriteltiin edustajanpalkkio kiinteäksi vuosipalkkioksi, jota maksettiin kuukausittain.