Haluaisin tietää, missä Selma Lagerlövin kirjassa kerrotaan Värmlandin metsien suomalaisasutuksesta? Onko Selma Lagerlövillä suomalaisia sukujuuria?

Kysytty

Haluaisin tietää, missä Selma Lagerlövin kirjassa kerrotaan Värmlandin metsien suomalaisasutuksesta? Onko Selma Lagerlövillä suomalaisia sukujuuria?

Vastaus

Vastattu

Lagerlöfin teos Gösta Berlingin taru kertoo Värmlannista. Myös Kristuslegender ; Kejsarn av Portugallien : en värmlandsberättelse kuuluu värmlantilaiskertomuksiin.

Peukaloisten retkilläkin poiketaan Värmlannin Mårbackassa.  Linkki Helmet.finna.fi (hakusana värmlanti)

Samalla haulla löytyi myös Veikko Mäkisen kirja vaellus Eedeniin (2016)

Selma Lagerlöfin lähisuvussa ei näytä olleen suomalaiskytkentöjä. Wikipediassa kerrotaan:"Selma Lagerlöf syntyi 20. marraskuuta 1858 Mårbackan kartanossa Länsi-Ruotsissa. Hän oli luutnantti Erik Gustaf Lagerlöfin ja Elisabet Lovisa Wallrothin tytär. Hän oli viides heidän kuudesta lapsestaan. Selma Lagerlöfin isänisä, Daniel Lagerlöf (1776–1852) oli Elias Tegnérin serkku ja hänen isänäitinsä, Lisa Maj Wennerwik (1784–1864) oli papintytär. Selma Lagerlöf oli jopa sukua Erik Gustaf Geijerille." Linkki wikipediaan https://sv.wikipedia.org/wiki/Selma_Lagerl%C3%B6f