Haluaisin tietää minkä maalainen ja mistä nimi Roald tulee? Niin, ja koska tuolla nimellä on nimipäivä?

Kysytty

Haluaisin tietää minkä maalainen ja mistä nimi Roald tulee? Niin, ja koska tuolla nimellä on nimipäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Roald on norjalainen pojan nimi, joka merkitsee 'tunnettua hallitsijaa'. Nimen juurena on muoto 'hróthr valdr'.

Norjassa Roaldin nimipäivä on elokuun 27. päivä, mutta suomalaisesta kalenterista nimeä ei löydy.

Jos norjalainen nimipäivä ei kelpaa, kannattaa hyödyntää Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimipäivättömien nimipäivien ohjeistusta:

"1. Almanakasta tai etunimikirjoista voi etsiä nimen, joka on saman kantanimen eri muunnos.

2. Kannattaa katsoa, mitä nimiä on Suomen ruotsinkielisessä almanakassa.

3. On monia nimiä, joita ei voi johtaa vanhoista pyhimysnimistä tai muista almanakkaan merkityistä. Silloin voi etsiä äänteellisesti tai sisällöltään samantapaisen nimen, jolle on varattu oma päivä.

4. Useimmilla suomalaisilla on kaksi, monilla kolmekin, etunimeä. Ei nimipäivää ole pakko viettää ensimmäisen nimen mukaan. Nimipäiväjuhlat voi järjestää toisen tai kolmannen etunimen päivänä."

Roaldin vastineita voisivat olla mm. Roland tai Ragnvald, jotka löytyvät Suomen ruotsinkielisestä kalenterista. Rolandin nimipäivä on 4. syyskuuta ja Ragnvaldin 5. syyskuuta.

Lähteet:

http://www.nordicnames.de/pojk_r/Roald.html
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=452
"Kirjastokalenteri 2006" (BTJ, 2005)