Haluaisin tietää, milloin Tampereella tai naapurikunnissa vielä toimi kiertokouluja? Käytettiinkö Antti Jauhon vuonna 1904 - 1905 laatimaa…

Kysytty

Haluaisin tietää, milloin Tampereella tai naapurikunnissa vielä toimi kiertokouluja?

Käytettiinkö Antti Jauhon vuonna 1904 - 1905 laatimaa kiertokoulutodistuksen arvosana-asteikkoa?

Milloin Tampereen kansakouissa oli käytössä oppilaskirja?

Vastaus

Vastattu

Tampereen ympäristökunnissa kiertokouluja perustettiin rinnakkain "kiinteiden" koulujen kanssa. Tampereella kansakoulua edelsivät yksityiset lastenkoulut ja tehtaan koulut. Messukylässä, Pirkkalassa, Kangasalla, Lempäälässä, Pälkäneellä ja Vesilahdella ensimmäisiä kouluja olivat 1800-luvun alkupuolella aloittaneet Ahlmanin koulut, joista osa oli kiinteitä ja osa paikasta toiseen kiertäviä. Seurakuntien ja kuntien kiertokoulutoiminta käynnistyi monin paikoin vasta 1870- ja 1880-luvuilla. Se jatkui uuden oppivelvollisuuslain voimaantuloon saakka, joka määräsi alakansakoulut perustettaviksi myös maalaiskuntiin. Pirkkalassa kiertokoulut jatkoivat tämän jälkeenkin vielä vähän aikaa Jokismaan, Pinsiön ja Taivalkunnan piireissä, ja Lempäälän kiertokoululaitos lopetettiin virallisesti vasta vuonna 1929.

Tutkimani kiertokouluja käsitelleet lähteet eivät valitettavasti sisältäneet oppilasarvostelua koskevaa yksityiskohtaista tietoa.

Tampereella oppilaskirjat tulivat käyttöön 1880- ja 1890-lukujen vaihteessa. Opettajakokouksessa 20.11.1888 opettaja Herm. Niemi esitti, "että oppilaille koulun kustannuksella hankittaisiin jonkunmoiset oppilaskirjat, joihin kuhunkin merkittäisiin oppilaan käytös, ahkeruus ja tarkkuus sekä arvosanat, ynnä rangaistukset ja muistutukset, joita oppilas on saanut." Opettajisto hyväksyi ehdotuksen sekä sittemmin arvostelukirjoihin painettaviksi käytöstä ja kouluelämää koskevat "Ohjeet". Lähteistäni ei ikävä kyllä selvinnyt, kuinka pitkään oppilaskirjat Tampereella olivat käytössä. – Kaupallisia versioita oppilaskirjoista julkaisivat ainakin Valistus ja WSOY: Valistus vuosina 1908–45 nimillä Valistuksen oppilaskirja, Oppilaskirja, Opintokirja, Kansakouluoppilaan arvostelukirja ja Kansakouluoppilaan opintokirja, WSOY vuosina 1910–43, ensin Kansakoulun oppilaskirjana, myöhemmin pelkkänä Oppilaskirjana.

Lähteet:
Kirsti Arajärvi, Lempäälän historia
Lyyli Friman, Kävin kiertokoulua Tahmelan työväentalossa 60 vuotta sitten. – Tammerkoski 9/1972
Aune Innala & Yrjö Raevuori, Tampereen vanhat alkeiskoulut
K. V. Kaukovalta, Pirkkalan historia
Jussi Koivuniemi, Nokian ja Pirkkalan historia
Messukylän historia. 2, Kaupunkiasutus valloittamassa Messukylää
Messukylän–Teiskon–Aitolahden historia. 1
Kaarlo K. Mäkinen, Tampereen kansakoulujen historia yleisten kansansivistyspyrkimysten valossa esitettynä
Uuno Sinisalo, Lasten opetus nyky-Tampereen alueella ennen kansakoululaitoksen perustamista. – Tammerkoski 9/1972
Matti Telemäki, Tampereen kansakoulun historia 1872–1976