Haluaisin tietää, millaisia kirjoja on saatavana, jotka käsittelevät vernakulaarista valokuvaamista ja joiden aiheena on vernakulaari valokuvaaminen.

Kysytty

Hei!

Haluaisin tietää, millaisia kirjoja on saatavana, jotka käsittelevät vernakulaarista valokuvaamista ja joiden aiheena on vernakulaari valokuvaaminen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Vernakulaari-termi on tullut akateemisen tutkimuksen kautta muuallekin käyttöön, mutta nimenomaan valokuvaukseen liittyen siitä on aika niukasti tietoa. Vernakulaari valokuvaus eroaa jonkin verran amatöörivalokuvauksesta ja ns. "löytyneistä (usein tuntemattomien valokuvaajien) valokuvista", jotka eivät ole taidevalokuvia, mutta joille tulee tässä yhteydessä esteettistä arvonnousua.

Lähinnä englanninkielisiä teoksia, joita löyhtyy korkeintaan erikoiskirjastoista, joiden opetustarjontaan kuuluu valokuvaus, mm. Aalto-yliopisto

esim. Campt, Tina, et al. Imagining Everyday Life: Engagements with Vernacular Photography. Steidl Publishers, 2020.

Lisäksi aiheesta on väitöskirja:

Näsi, Altti. Visual Discussions: Understanding the Socio-cultural Functions of Vernacular Photography in Contemporary Communities. Lapin yliopisto, 2020.

https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/64466/N%E4si_Altti_Act…

Varnakulaari-käsitettä yleensä on käsitelty mm. teoksessa:

Koski, Kaarina, et al. Kansanperinne 2.0: Sukelluksia 2000-luvun Vernakulaariin Kulttuuriin. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2023.

Lisäksi löytyy artikkeleita:

Fingerroos, Outi, et al. Mikä Vernakulaari? Suomen kansantietouden tutkijain seura ry, 2020.

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/71025/95523-Artikkelin%20…