Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestä Oliver? Historiaa, syntyperää ja tarkoitusta. Kuinka yleinen nimi Suomessa? Kiitos tiedosta.

Kysytty

Hei, haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimestä Oliver? Historiaa, syntyperää ja tarkoitusta. Kuinka yleinen nimi Suomessa?
Kiitos tiedosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oliver-nimen merkitykselle on kaksikin selitystä: se voi olla peräisin latinasta ja tarkoittaa "oliivipuun istuttajaa", tai sitten muinaissaksan nimestä Alfher, keijuvihollinen. Ranskalainen muoto Olivier tuli tunnetuksi Kaarle Suuren hovin ylimyksen nimenä. Katolisessa kirkossa tunnetaan joitakin Oliver-nimisiä pyhimyksiä. Muita kuuluisia nimen kantajia ovat olleet Englannin Oliver Cromwell (k. 1658) sekä Charles Dickensin romaanihenkilö Oliver Twist.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun (https://192.49.222.187/nimipalvelu/defaul.asp) etunimihaun kautta voi tarkastella eri nimien yleisyyttä Suomessa. Oliver-nimi on sen mukaan kasvattanut viime vuosina jonkin verran suosiotaan. Vuosina 2000-2008 nimi on annettu 4312 kertaa ja vuonna 2009 (6.7. mennessä) 338 kertaa, kun se aiemmin oli selvästi harvinaisempi. Tilastossa ovat mukana myös muut kuin ensimmäiset etunimet.

Lähde: Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY 1997)