Haluaisin tietää lisää sukulaisistani toisen maailmansodan ajalta. Veikko Ruohomäestä, joka kaatui sodassa 1941. Sekä Aleksandroff (tai Aleksandrov) -suvun…

Kysytty

Haluaisin tietää lisää sukulaisistani toisen maailmansodan ajalta.

Veikko Ruohomäestä, joka kaatui sodassa 1941.

Sekä Aleksandroff (tai Aleksandrov) -suvun jäsenistä, Vladimirin ja Mihailin tapahtumista. Luin, että Mihail kuoli junassa matkalla Haminaan, jossa joku teloitettiin.
Vladimirista tiedän, että syntyi kesäkuussa 1921.

Vastaus

Vastattu

Sotasampo-palvelun mukaan I/JR 47:ssä palvellut siviiliammatiltaan kadunkiveäjänä toiminut Veli/Veikko Ruohomäki kaatui Huumolassa 28.8.1941. Helsingissä perustettu I/JR 47 tunnettiin myös nimellä "Vallilan pataljoona". Pataljoonan sotatiestä on kuvaus Sotapolku-palvelussa. Pataljoonan taistelukertomus Veikko Ruohomäen kaatumisviikolta on digitoitu ja luettavissa Kansallisarkiston Astia-palvelussa. Pataljoonasta on kirjoitettu myös muistelmateos:

Kotiniemi, L. (1987). Muistikuvia Vallilan pataljoonasta. WSOY.

Kaatuneiden kantakortit on pääosin digitoitu, mutta Veikko Ruohomäen kantakortti ei ole digoitujen joukossa. Voi olla että se ei ole säilynyt, mutta koska kantakortista voi käydä ilmi lisätietoja, kannattaa siitä yrittää tilata kopiot Kansallisarkistosta.

Alexandroffeista en valitettavasti löytänyt tietoja. Kansallisarkiston Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneiden tietokanta ei tunnista Aleksandroff- tai Aleksandrov -nimisiä henkilöitä. Kansalliskirjaston digitoimista sanomalehdistä  1920-30 -luvuilta löytyy paljonkin mainintoja eri puolelta Suomea Alexandroffeista, jotka eivät luultavasti olleet sukua keskenään.