Haluaisin tietää kuinka paljon suunnilleen vuonna 1928 olisi Suomessa maksanut kupillinen kahvia pullan kera. Noin-vastaus riittää.

Kysytty

Haluaisin tietää kuinka paljon suunnilleen vuonna 1928 olisi Suomessa maksanut kupillinen kahvia pullan kera. Noin-vastaus riittää.

Vastaus

Vastattu

Juuri vuotta 1928 koskevaa tietoa ei löytytyt. Kahvilahintoja ilmeisesti säännösteltiin, ja hinnat olivat erilaiset riippuen siitä, oliko kyseessä 1., 2., 3. vai 4. luokan kahvila, ja millä paikkakunnalla se sijaitsi.

Vuodelta 1919 Kokkolasta löytyy tieto, että annos kahvia maksoi 1:25 ja sämpylä, tortut ja leivokset 25 penniä leipäkuponkia vastaan.

Vuonna 1920 Viipurissa kahviannos maksoi 1:50, leivokset 1 mk ja wienerleipä 75 p.

Vuonna 1920 Tampereella 1. luokan kahvilassa kahvi ilman leipää maksoi 1:75, muissa se oli halvempaa.

Vuonna 1933 Joensuussa kahvi maksoi leivän kera 3:50 ja leivoksen kera 4 mk.

Kylän iltamissa ei varmaankaan tarvinnut noudattaa virallisia kahvilahintoja. Vuonna 1924 paahtamaton kahvi maksoi vähittäismyyntinä noin 30 mk/kg. Pauligin paahtimon paahdettu kahvi maksoi vuonna 1928 tukuttain myytynä 35 - 55 mk/kg.