Haluaisin tietää, kuinka monta työntekijää kirjastoissa on keskimäärin.

Kysytty

Haluaisin tietää, kuinka monta työntekijää kirjastoissa on keskimäärin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen yleisten kirjastojen tilastot osoitteessa http://tilastot.kirjastot.fi kertovat, että Helsingin kaupunginkirjastossa oli vuonna 2015 henkilökuntaa 476. Se on tosin tarkalleen ottaen henkilötyövuosia mutta kuvannee kohtuullisesti henkilökunnan määrää. Varsinaisia kirjastoja oli yksi pääkirjasto ja 35 sivukirjastoa eli yhteensä 36 kirjastoa. Se tarkoittaisi keskimäärin noin 13 henkilöä yhtä kirjasto kohti.

Luku on selvästi todellisuutta suurempi, koska henkilökuntamäärään sisältyvät erilaisissa kirjaston sisältö- ja tukipalveluissa sisältyvät työntekijät, kuten hankintaosaston väki, tietotekniikkaosasto ja ylin johto, jotka eivät ole kirjaston asiakaspalvelutyössä. Mukana on myös kirjastoauton ja kotipalvelun sekä laitoskirjastojen henkilökunta, joiden yksiköitä ei liene laskettu sivukirjastoiksi.

Koko Suomessa vuonna 2015 oli 288 pääkirjastoa ja 450 sivukirjastoa. Henkilötyövuosia eli käytännössä henkilökuntaa oli noin 4 046. Se tekisi noin 14 työntekijää toimipistettä kohti. Yksittäisten kuntien tilannetta voi katsoa tilastohaulla valitsemalla halutun kunnan ja tilastot toimipisteistä ja henkilötyövuosista.