Haluaisin tietää historiallisesta kaunokirjallisuudesta joka keskittyy 1930-60 luvun elämään Helsingissä. Eli romaani (fiktiivinen) mutta joka olisi…

Kysytty

Haluaisin tietää historiallisesta kaunokirjallisuudesta joka keskittyy 1930-60 luvun elämään Helsingissä. Eli romaani (fiktiivinen) mutta joka olisi kirjoitettu 1930-60 Helsinkiin. Tarkoitus olisi päästä kiinni tuon ajan "elämän menoon". Pelkät historiankirjat ovat hieman kuivaa luettavaa. Romaanien kautta aikakauteen pääsee ikäänkuin sisään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista hakuteoksista voisi olla apua:

Loivamaa, Ismo: Helsinki kaunokirjallisuudessa. 1993
Helsinki-aiheista kaunokirjallisuutta Helsingin kaupunginkirjaston Helsinki-kokoelmassa. 1987

Internetistä voi etsiä Helsinki aiheista kaunokirjallisuutta ROMA tietokannasta tai Sanojen aika tietokannasta
http://www.pori.fi/kirjasto/romauusi/index.php
http://kirjailijat.kirjastot.fi/?c=8&pid=6&lang=FI

Esimerkiksi:

Romaaneja 30 ja 40 luvulta

Hämäläinen, Helvi: Katuojan vettä (yksinhuoltaja)
Wallman, Marina: Kuja (pakolainen)
Ekholm, Kaija: Kuntsi: lapsen elämää Oulunkylässä ja Vallilassa 30-luvun lopussa ja 40-luvun alussa
Ekholm, Kaija: Lenkkakoipi ja kusimuteri: katkelmia lapsen elämästä Helsingin Vallilassa 1930-luvun puolivälissä.
Vento, Tuomas: Tähän on koira haudattuna.
Mutka, Allan: Palttoonnnappi: Kallion kundin stoori
Mutka.Allan: Tsuppari: Kallion kundin kesä
Waltari, Mika: Surun ja ilon kaupunki
Waltari, Mika: Appelsiininsiemen
Waltari, Mika: Kuka murhasi rouva Skroofin?
Hämäläinen, Helvi: Säädyllinen murhenäytelmä (sivistyneistö)
Pennanen, Eila: Ennen sotaa oli nuoruus
Tikkanen: Henrik: Kulosaarentie 8, Majavatie 11
Donner, Jörn: Angela, Angelan sota
Suosalmi, Kerttukaarina: Ihana on Antyl-Köl
Outsider: Salapoliisiromaaneja
Taiga, Marton: Komisario Kairalan tutkimuksia

Romaaneja 50 ja 60 luvulta

Donner, Jörn: Angela ja rakkaus
Ruuth; Alpo: Kämppä
Ruuth, Alpo: Kotimaa
Sinervo, Ursula: Polttaa ja palelee
Valoaalto, Kaarina: Einen keittiö (runoja)
Saisio, Pirkko: Koko tuotanto

Kannattaa myös pistäytyä tutustumassa Helsingin pääkirjaston Helsinki-kokoelmassa olevaan kaunokirjallisuuteen.