Haluaisin tiedustella, onko olemassa jotakin Suomen valtakunnallista kirjastojen aineistotietokantaa, josta voi hakea tietoja, löytyykö jotakin tiettyä kirjaa…

Kysytty

Hei!

Haluaisin tiedustella, onko olemassa jotakin Suomen valtakunnallista kirjastojen aineistotietokantaa, josta voi hakea tietoja, löytyykö jotakin tiettyä kirjaa jostain päin Suomea? En ole Helmetin tietokannasta löytänyt yhtäkään tarvitsemistani kirjoista (yliopiston tenttikirjoja, joita koko yliopistossakin on kutakin vain 2 kappaletta, ja yhtä ei lainkaan), ja mietin josko niitä voisi löytyä muualta Suomesta. Onhan muista Suomen kirjastoista tilaaminen maksusta yhä mahdollista? Olen kuullut, että näin on voinut toimia.

Kiitos huomiostanne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koko maan, ja lähes koko maailman, kirjastojen kirjastotietokannat avautuvat esimerkiksi Yleisten kirjastojen Kirjastot.fi -sivulta linkeistä "Kirjastot" ja "Frank-monihaku". Samalta sivulla on myös linkki "Söksam" -tietokantaan, joka kattaa rannikkoseutujen suomenruotsalaisten kirjastojen kokoelmat.

Kirjastot kaukolainaavat kirjoja keskenään. Helsingin kaupunginkirjaston lib.hel.fi -sivun ylälaidan "Hakemistosta" löydät "Kaukopalvelun", josta voit tarkistaa kaukopalvelun säännöt ja kaukolainoista perittävät maksut.

Helsingin kaupunginkirjaston tietokannat löytyvät klikkaamalla sivulla lib.hel.fi>Aineisto ja tietokannat>Tietokannat.