Haluaisin tiedustella Lenni-nimen alkuperää. Mistä nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa. Onko nimelle kenties nimipäivää. Entä nimet Jonni ja Jonne. Mitä ne…

Kysytty

Haluaisin tiedustella Lenni-nimen alkuperää. Mistä nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa. Onko nimelle kenties nimipäivää.
Entä nimet Jonni ja Jonne. Mitä ne tarkoittavat.
Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lenni on Lennartin ja sen kantanimen Leonardin kutsumamuoto.
Leonard, Leonhard (muinaissaks. rohkea leijona) on katolisessa kirkossa yhdeksän pyhimyksen ja autuutetun nimi. Suojelupyhimyksenä Leonardia ovat pitäneet vangit ja useat maataloudesta elantonsa saaneet ammattiryhmät. Vankien suojelijana hänen tunnuksiaan ovat kirkkotaiteessa kahleet ja kaularauta. Yhteys maatalouden harjoittajiin näkyy siinä, että vankien ohella Leonardin seuraan on sijoitettu nautakarjaa tai hevonen. Suomen almanakassa Leonard oli vuosina 1705-1907. Tavallisin nimipäivä on ollut 28.9., jona päivänä nimi on ruotsalaisessa almanakassa edelleen.

Jonne-nimen lähtökohtana ovat Johannes ja sen lyhentymät John ja Jon. Jonni on Jonnen rinnakkaismuoto. Suomen almanakassa Jonne/Jonni on ollut vuodesta 1984 Joonaksen päivänä 28.3. samantapaisen äänneasun vuoksi.
Lähde: Pentti Lempiäinen Suuri etunimikirja