Haluaisin tehdä olkipatjan. Onko jotain kirjaa (tai muuta luotettavaa lähdettä), jossa olisi ohjeet patjan tekoon?

Kysytty

Haluaisin tehdä olkipatjan. Onko jotain kirjaa (tai muuta luotettavaa lähdettä), jossa olisi ohjeet patjan tekoon?

Vastaus

Vastattu

Kirjallisista lähteistä löytyy jonkin verran mainintoja kirjallisuudessa, mutta varsinaisia teko-ohjeita ei valitettavasti löytynyt.

Helena Honka-Hallilan Ryijystä räsymattoon (Avain 2011) -teoksessa sanotaan varsinaissuomalaisista patjoista:

"Patjojen ja pielusten päälliset tehtiin kotikutoisesta pellavakankaasta --- Patjojen ja pielusten kankaat olivat yleensä raidallisia ---" (s. 27)

Timo Niirasen teoksessa Miten ennen asuttiin - Vanhat rakennukset ja sisustukset (Otava 1981) sanotaan:

"Polsteri päällystettiin karkealla pellava- tai villakankaalla." (s. 261)

Ja Jyväskylästä vuosilta 1839-1885: "Päällysteenä käytettiin sinistä, harmaata, sinivalkoista, harmaanvalkoista, punavalkoista tai siniruskeaa palttinaksi tai toimikkaaksi kudottua pellava-  tai puuvillakangasta." (s. 264)

Sirkka-Liisa Ranta kirjoittaa teoksessaan Naisten työt - Pitkiä päiviä, arkisia askareita (Karisto 2012):

"Pitkiä rukiinolkia leviteltiin pehmikkeeksi myös sänkyihin joko sellaisenaan tai patjapusseihin sullottuina." (s. 176) "--- oljet olivat maalla halvin patjantäyte, ja ne oli suhteellisen helppo vaihtaa. Olkipatjan päälliseksi sopi kotikutoinen hursti, karkea rohdinkangas." (s. 177)

Sivulla 176 on kuva olipatjan täytöstä, ja sen kuvatekstissä sanotaan:

"Tarkoitukseen kelpasivat syksyisin talteen otetut puimattomat, pitkät rukiinoljet."

Inspiraatiota löytyy kuvina esim. Finna-hakupalvelusta: https://finna.fi/Search/Results?lookfor=olkipatja&type=AllFields&filter%5B%5D=%7Eformat_ext_str_mv%3A%220%2FPhysicalObject%2F%22

Olkipatjasta löytyy myös keskustelua Suomi24-foorumilta: https://keskustelu.suomi24.fi/t/8936919/olkipatja