Haluaisin saada lukuvinkkejä historiasta kertovasta kertomakirjoista. Pidin kovasti erityisesti Olli Jalosen Taivaanpallosta ja Paula Havasteen Vihat -sarjasta…

Kysytty

Haluaisin saada lukuvinkkejä historiasta kertovasta kertomakirjoista. Pidin kovasti erityisesti Olli Jalosen Taivaanpallosta ja Paula Havasteen Vihat -sarjasta. Mustosetkin on luettu, mutta haluaisin jotain vähän kauempaa historiasta. Myös Ken Follet alkoi lupaavasti, mutta muuttui mielestäni liian raskaaksi enkä pysynyt perässä henkilöissä.

En pidä kovin raskaista, sekavista tai sotaisista/väkivaltaisista kirjoista.

Minua kiehtoo eritysesti kadonneet kaupungit, tieteilijät, keksinnöt, retkeilijät, matkustus, kuvaukset historian arkielämästä jne. mutta muutkin aiheet käyvät. Voi olla keksittyä tai totta, fantasiakin käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen poiminut muutamia historiallisia romaaneja, jotka sijoittuvat yli 150 takaiseen aikaan ja joista olen itse pitänyt. Listalta olen pyrkinyt poistamaan sotataistelujen kuvauksia sekä kirjoja, joilla on kovin monta kertojaa. Olen yrittänyt jättää pois taistelukuvauksia sisältäviä kirjoja sekä niitä, joissa on kovin monta kertojaa. Helmetistä historiallisia romaaneja voi hakea lisää hakusanalla HISTORIALLISET ROMAANIT. Hakuun voi yhdistää maan tai aikakauden. Vaikka Historialliset romaanit 1600-luku

Suomen historiaan liittyviä romaaneja

  • Havaste, Paula
    Laahus
    Naisen elämää nuijasodan ajan Suomesta, 1500-luvulta. Vaikka eletään sodan keskellä, varsinaisia taistelukuvauksia ei ole. Kurjuutta ja väkivaltaa kuitenkin on.

  • Kanto, Anneli
    Rottien pyhimys
    Gummerus, 2021
    Hattulan kirkon maalaamisesta kertova romaani. Sijoittuu 1500-luvulle.

  • Misko, Anna
    Armovuosi
    Minerva, 2014

    1700-luvun Suomeen sijoittuva romaani (+jatko-osa). Armovuosi kertoo leskeksi jääneen papinrouvan elämän haasteista. Armovuosi antaa rouvalle aikaa miettiä elämäänsä. Avioituako uudelleen papin kanssa, jolloin lasten elämä olisi turvattua. Kirjalle on jatko-osa Kultaokra. Siinä seuraavan sukupolven nainen koettelee naisen roolin rajoja.

  • Ollikainen, Aki
    Nälkävuosi
    Siltala, 2012
    Tiivis kuvaus 1860-luvun nälkävuosista Suomessa. Kirja kertoo sekä nälkää näkevistä maalaisista että senaattori J.V. Snellmanin toiminnasta.

  • Viikilä, Jukka
    Akvarellejä Engelin kaupungista
    Gummerus, 2016
    Viikilän ensimmäistä Finlandia-voittaja on psykologisena romaanina ja aikakausikuvaus Helsingin rakentamisvaiheesta, 1820-luvusta. Se kertoo tietysti ennen muuta arkkitehti C.L. Engelistä, hänen elämästään ja unelmistaan

    Muiden maiden historiaa

  • Brink, Andre
    Tuokio tuulessa
    WSOY 1978
    1800-luvun alun Etelä-Afrikkaan sijoittuva roturajat ylittävä rakkaustarina. Kirjassa vaelletaan / matkustetaan erämaassa

  • Maalouf, Amin: Samarkand
    Ranskan kielestä suomentanut Annikki Suni
    Gummerus, 2009
    Monikerroksinen historiallinen romaani, jonka tarina alkaa 1000-luvun Persiasta ja päättyy 1900-luvun Yhdysvaltoihin. Kirjassa seurataan kadonneen käsikirjoituksen tarinaa ja matkustetaan paikasta toiseen.

  • Maalouf, Amin
    Siipirikko mies
    ranskan kielestä suomentanut Lotta Toivanen
    Gummerus, 2015
    1800-luvun alkupuolen Libanoniin sijoittuva kirja. Kirjan aikana Turkin valta alueella alkaa hajota ja eurooppalaiset siirtomaavallat, Englanti ja Ranska, vahvistavat otettaan. Juoni seuraa maanpakoon joutuvan nuoren miehen tarinaa. Miehen äiti oli suuren talon palveluksessa, isästä ei ollut varmuutta, mutta juorut kiersivät. Maanpakoon joutunut on siipirikko.

  • Amin Maalouf
    Valon puutarhat
    Gummerus, 2014
    ranskan kielestä suomentanut Anna-Maija Viitanen
    Kertomus unohtuneen uskonnon unohtuneesta perustajasta. 200-luvulla Persiassa syntynyt Mani oli taiteilija, lääkäri ja filosofi. Hänen perustamansa uskonto, manikealaisuus, oli pitkään kristinuskon kilpailija.

  • Mantel, Hilary :
    Susipatsi (2009)

    Syytettyjen Sali (2012)
    Kuningashuone (2020)
    Iso-Britannia. Hilary Mantel on voittanut Booker-palkinnon trilogiansa kahdella ensimmäisellä osalla. Kirjat kertovat 1500-luvun Englannin hovista, aikana jolloin Henrik VIII järjestelee avioliittoasioitaan.  Päähenkilönä on kuninkaan neuvonantajaksi nouseva Thomas Cromwell. Kirjoissa puhutaan vallasta ja hinnasta, jonka sen käyttäjä voi joutua maksamaan.

  • Mika Pekkola
    Pyhän Antoniuksen tuli
    Like, 2016
    1500-luvun Saksaan sijoittuva kirja. Kirjassa nuori lääkäri saa tehtäväkseen selvittää erityisesti köyhiä riivaavan sairauden syyn. Kirja on kirjoitettu jännityskirjan muotoon, koukuttavaksi. Kirja esittelee aikansa lääketieteellisiä käsityksiä ja yhteiskunnallisia oloja. Köyhyys ja sairaudet on kuvattu suorastaan inhorealistiseen tyyliin. Muuten kirjan tyyli on pateettinen, vähän vanhanaikainen, mikä sopii teemaan.

  • Paavo Rintala
    Minä, Grünewald
    Otava, 1990
    Kirjan päähenkilö on 1500-luvulla (mahdollisesti) elänyt taiteilija Matthias Grünewald. Kirja kertoo todellisesta maalauksesta, Isenheimin luostariin sijoitetusta ristiinnaulitun kuvasta. Kirja kertoo myös ajasta ja ajanhengestä. Kirjassa eletään uskonpuhdistuksen aikaa, antisemitismi nousee, vaaralliset taudit leviävät.