Haluaisin palauttaa mieleeni, miten eteni itäblokin/rautaesiripun mureneminen 8o-luvun loppupuoli/90-luvun alku. Onko aiheesta saatavilla kirjaa, jossa…

Kysytty

Hei,
Haluaisin palauttaa mieleeni, miten eteni itäblokin/rautaesiripun mureneminen 8o-luvun loppupuoli/90-luvun alku. Onko aiheesta saatavilla kirjaa, jossa tarpeeksi kansanomaisesti, ei professoritasolle suunnattuna, käydään läpi mm. Solidaarisuus-liike, Perestroika (Gorbatsov-Jeltsin) vallankaappausyritys Neuvostoliitossa, Romanian tapahtumat, DDR:n tapahtumat jne. tuona aikana. Mahdollisesti myös sisältäen tiedot Unkarin/Tsekin aiemmat 50-60 luvun kansannousut, uudistumispyrkimykset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista yksiin kansiin koottua kattavaa suomenkielistä esitystä Itä-Euroopan poliittisesta kehityksestä toisen maailmansodan jälkeisistä vuosikymmenistä 1980-luvun lopulle ei ole.

Alla olevassa listassa neljä ensimmäistä teosta käsittelevät yleisemmin rautaesiripun murtumista useamman maan osalta. Muut keskittyvät tietyn maan lähihistoriaan.

Timothy Garton Ash: Euroopan kumous : käännekohta 1989 (We the people: the revolution of '89 witnessed on Warsaw, Budapest, Berlin & Prague, suomentanut Yrjö Lautela, 1991)

Vesa Saarikoski: Murros : Väli-Eurooppa 1989-1991 (1991)

Itä-Eurooppa : muutosten tausta (toimittaneet Jorma Ahvenainen ja Jorma O. Tiainen ; kirjoittajat: Anneli Aer .. [et al.], 1992)

Martti Puukko: Unelman pitkä varjo : raportteja Puolasta, Tsekistä, Slovakiasta ja Unkarista (1995)

Juha Vakkuri: Yhden miehen Unkari (1986)

Jyrki Iivonen: Neuvostovallan viimeiset vuodet (1992)

Václav Havel: Euroopan toivo : esseitä ja puheita 1978-2002 (suom. Minna Suikka, 2020)

Seppo Hentilä: Jaettu Saksa, jaettu historia : kylmä historiasota 1945-1990 (1994)

Peter Johnsson ja Yrjö Lautela: Puola : vanhaa ja uutta Eurooppaa (2004)

Anssi Halmesvirta & Heino Nyyssönen: Unkarin kansannousu 1956  (2006)

Risto Alapuro: Vallaиkumouksessa : Moskovan päiväkirjat 1990-1991 (2021)

Englanniksi aiheesta voi lukea esimerkiksi seuraavista teoksista:

R. J. Crampton: Eastern Europe in the twentieth century - and after (1997)

Timothy Phillips: The Curtain and the Wall : a modern journey along Europe's Cold War border (1922)

An uncanny era : conversations between Václav Havel & Adam Michnik / edited, translated, and with an introduction by Elzbieta Matynia (2014)

Kaikki yllä mainitut teokset kuuluvat Helmet-kirjastojen kokoelmiin.

https://www.helmet.fi/fi-FI