Haluaisin opetella turkmeenin kieltä, mutta miten/kuinka?

Kysytty

Haluaisin opetella turkmeenin kieltä, mutta miten/kuinka?

Vastaus

Vastattu

Finna.fi-palvelusta löytyy jonkin verran turkmeenin oppikirjoja, mutta koska kyseessä on harvinaisemmin opiskeltu kieli, materiaaleja ei ole paljoa. Iso osa kirjoista on yliopistojen kirjastoissa, joten kannattaa olla yhteydessä kyseisiin kirjastoihin suoraan ja kysyä, kuinka niiden lainaaminen onnistuisi. Finna.fi:n turkmeeninkielisiä kirjoja pääset selaamaan tästä. Lisäksi Youtubessa ja ylipäätänsä netissä näyttäisi olevan oppimateriaaleja, joita voi hyödyntää opiskeluissa.

Oppimismetodeja en osaa suositella, sillä jokainen yksilö oppii eri tavalla. Kannattaa käyttää niitä tapoja, jotka ovat toimineet sinulla aikaisemminkin kielten opiskelussa.

Lopuksi ehdottaisin suomen kieliopin ja rakenteen opiskelua. Turkkilaiset kielet, joihin turkmeeni kuuluu, toimivat yllättävän paljon uralilaisten kielten tavoin. Molemmissa on sijamuotoja, vokaaliharmoniaa, possessiivisuffikseja yms, joten se, että ymmärtää kuinka suomi toimii, voi auttaa turkmeenin ja muidenkin turkkilaisten kielten logiikan omaksumisessa.