Haluaisin muutaman kirjavinkin suomea opiskelevalle aikuiselle ystävälle. Tarkoitus olisi laajentaa sanavarastoa ja vahvistaa lauserakenteiden osaamista…

Kysytty

Hei! Haluaisin muutaman kirjavinkin suomea opiskelevalle aikuiselle ystävälle. Tarkoitus olisi laajentaa sanavarastoa ja vahvistaa lauserakenteiden osaamista. Toiveissa olisi kirja, joka olisi suomenkielinen, mieluummin scifiä kuin fantasiaa, mieluummin fantasiaa kuin realismia, ja mieluummin toimintaa kuin kuvailua tai ihmissuhdedraamaa. Osaamistasosta johtuen selkokieliset kirjat on liian helppoja, mutta runolliset kuvailut ja kielikikkailut (murteet, slangit, myös esim. lastenkirjoissa on paljon huvittavia ilmauksia, joita on vaikea kääntää) on vielä turhan vaikeita. Kirja voi olla nuorten tai aikuisten kirja. Hän ei harrasta lukemista muuten, joten olisi parempi, jos kirja olisi alle 300-sivua. Novellikokoelmat käy myös hyvin. Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Hei,

Voisin suositella William Gibsonin Sprawl-trilogiaa: Neurovelho, Kreivi Nolla ja Mona Lisa. Teoksissa käsitellään viime aikoina ajankohtaisia aiheita, kuten tekoälyä ja virtuaalitodellisuuksia, ja lukisin ne klassikoiksi. Suomenkielisten painosten saatavuus Helmet-kirjastoissa on tosin valitettavan huono. Ilmeisesti kustantaja ei ole vähään aikaan ottanut uusia painoksia, ja kirjastoista löytyy vain muutama nide kutakin. Teoksissa on jonkin verran slangia, joka kuitenkin on niiden maailman sisäisiin asioihin, kuten juuri virtuaalitodellisuuteen, liittyvää, ja siten myös äidinkieliselle lukijalle uutta.

Toinen hyvä sarja on Philip Reeven Kävelevät koneet. Se on suunnattu nuorille lukijoille, mutta toimii kyllä keski-ikäiselle kirjastovirkailijallekin. Kävelevien koneiden maailmassa ekokatastrofi on tuhonnut Euroopan, ja liikkuviksi muutetut kaupungit saalistavat toisiaan pysyäkseen hengissä. Sarjassa on neljä osaa: Kävelevät koneet, Kadotettu manner, Tuhon aikakirja ja Pimenevä maa.