Haluaisin lukea synkkiä, mutta humoristisia kirjoja, jotka ovat hyvin kirjoitettu. Erityiesesti terveys ja mielenterveys kiehtoo, mutta haluaisin tutustua…

Kysytty

Hei,
haluaisin lukea synkkiä, mutta humoristisia kirjoja, jotka ovat hyvin kirjoitettu. Erityiesesti terveys ja mielenterveys kiehtoo, mutta haluaisin tutustua huumorikirjoihin laaja-alaisemminkin. Esimerkiksi vaimoni vasen rinta ja muuta sairasta tai punainen planeetta ovat esimerkkejä pitämistäni kirjoista. Aihealueet syviä, mutta oivallisesti kirjoitettu ja samalla kirvoittaa nauruhermoja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjamieltymykset ovat henkilökohtaisia.  Viestistäsi ei käynyt ilmi, haluatko vain suomalaisten kirjalijoiden teoksia (esimerkkisi olivat suomalaisia) vai hyväksytkö myös käännöskirjallisuutta. Tässä joitakin kuitenkin joitakin ehdotuksia lukuvinkeiksi:

Juha Hurme : Hullu. 2012. Teatteriohjaajan omaelämäkerrallinen tilitys mielen särkymisestä, sairastumisesta ja suljetulla osastolla selviytymisestä. Kirja ei kaunistele mutta ei myöskään synkistele. Hurmeen kieli on runsasta. Kirjassa on hirtehistä huumoria. Kirja on elämänmakuinen selviytymistarina.

Reko ja Tiina Lundan : Viikkoja, kuukausia. 2017. Aviopari kertoo vuorotellen miehen syövän etenemisestä toteavaan sävyyn. Tarinaa ei kaunistella, tunteet ja oireet tuodaan esiin. Yksinkertaiset tokaisut naurattavat oudosti vaikka kyyneleetkin ovat lähellä.

Kreetta Onkeli : Ilonen talo : muistojeni sisä-Suomi. Ilmestynyt ensimmäisen kerran 1999. Hetkittäin humoristinen kuvaus alkoholisoituneen yksinhuoltajaäidin perheen elämästä pienellä keskisuomalaisella paikkakunnalla.

Maarit Verronen : Muutama lämmin päivä (novellikokoelma). 2019. Kokoelman tarinan kertovat ihmisistä erilaisissa ja vähän oudoissa tilanteissa. Tarinat kertovat esimerkiksi työnvälityksen erikoisesta asiakkaasta, miehestä jää koukkuun verenluovutukseen ja silminnäkijästä, joka ei pääse irti tragediasta, jota joutui todistamaan. Tarinoissa on rosoa ja oudolla tavalla humoristinen näkökulma.

Käännöskirjoja:

Einar Már Guðmundsson : Kaikkeuden enkelit. 1995. Islantilaisen kirjailijan raikas esikoisteos. "skitsofreniaan sairastuvan Paulin elämäkerta, herkkä lapsuudenkuvaus, josta kasvaa todenmakuinen ja koskettava matka skitsofreenikon mielenmaisemaan. Samalla se on hulvattoman hauska, tragikoominen ja myötäelävä tarina Kleppurin mielisairaalan potilaista ja heidän kiistämättömästä oikeudestaan ihmisarvoiseen elämään." Takakansi

Lina Berlin: Siivoojan käsikirja 1 - 2. 2017-18. Yhdysvaltalaisen kirjailijan postuumisti julkaissut kertomukset ja novellit kertovat tavallisten ihmisten kummallisista kohtaamisista itsepalvelupesuloissa, busseissa ... Mukana on myös sairaalaan sijoittuvia tarinoita. Kirjailija monien muiden työpaikkojensa lisäksi työskennellyt apulaisena myös sairaalassa. Tarinat ovat rosoisia, joskus vähän vinksahtaneita ja sisältävät mustaa huumoria.

Kannattaa myös katsoa kollegani tekemää listaa mustaa huumoria sisältävistä kirjoista https://www.kirjastot.fi/kysy/mitka-kirjat-olisivat-samantyylisia-kuin?language_content_entity=fi