Haluaisin lukea digitaalisia sanomalehtiä vuoden 1929 jälkeenkin, koska etsin tietoa erinäisistä asioista. Mitä pitäisi tehdä?

Kysytty

Haluaisin lukea digitaalisia sanomalehtiä vuoden 1929 jälkeenkin, koska etsin tietoa erinäisistä asioista. Mitä pitäisi tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaihtoehtoja on kaksi, monien yleistenkin kirjastojen kokoelmista löytyvät mikrofilmit ja ns. vapaakappalekirjastoissa ( (Kansalliskirjasto, Turun yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Eduskunnan kirjasto, Oulun yliopiston kirjasto ja Itä-Suomen yliopiston kirjasto Joensuussa) olevat päätteet, joiden kautta pääsee selaamaan myös vuotta 1929 nuorempia lehtiä.

Hämeenlinnan kirjaston sivuilta löytyy tällainen tiedote: "Lukiokadulla sijaitsevan Hämeenlinnan pääkirjastorakennuksen peruskorjauksen ajan varastoidut sanomalehtilehtivuosikerrat ovat pois käytöstä. Sanomalehtien mikrofilmit on sijoitettu väistön ajaksi Kansallisarkiston Hämeenlinnan toimipisteeseen. Mikrofilmit ovat vapaasti käytettävissä. Kansallisarkistossa on myös Hämeen Sanomien ja muiden paikallislehtien painettuja vuosikertoja. Sanomalehtivuosikertojen käytössä noudatetaan Kansallisarkiston käyttöehtoja, tiedustelut puh. 029 533 7140."

Heikki Poroila