Haluaisin löytää vasenkätisyydestä kirjallisuutta.

Kysytty

Haluaisin löytää vasenkätisyydestä kirjallisuutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkosta ei tosiaan löytynyt ainakaan suomenkielisenä mitään yleistajuista vasenkätisyyteen liittyvää. Pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista löytyy seuraavia kirjoja: Coren, Stanley: Left hander--everything you need to know about left-handedness (John Murray, London, 1993) ja Laaksonen, Marja Leena: Vasenkätiset ( Kustannus-Mäkelä, Karkkila, 1985). Seuraavia kirjoja voi taas tiedustella kaukolainoiksi: Sattler, Johanna Barbara : Der umgeschulte Linkshänder : oder Der Knoten im Gehirn (Donauwörht : Ludwig Auer, 1995 ); Paul, Diane: Living left-handed (London : Bloomsbury, 1990).

Vasenkätisyydestä on kirjoitettu myös lehtiartikkeleita, tässä uusimpia: Kodin Kuvalehti 1998/15: Hietaniemi, Helena: Ero vai ei?; Duodecin 1997/4 : Lauerma, Hannu: Aivojen puolierot, kätisyys ja lääketiede; Kaltio 1997; (53): Holopainen, Tuure: Vasenkätisyyden ongelma; Kotilääkäri 1997; 9: Ikävalko, Reijo: Joka kymmenes on vasenkätinen; Mielenterveys 1996; (35); Heydemann, Irma:Kätisyyden vaihtaminen on väkivaltaa aivoille; Tiede 2000 1994; (14); Heydemann, Irma: Vasenkin on oikea. Näitä lehtiä kannattaa tiedustella Helsingin pääkirjastosta. Muut kirjastot lainaavat vanhempia lehtien numeroita, mutta pääkirjasto säilyttää kaikki numerot luettavana paikan päällä. Artikkeleista voi käydä ottamassa kopioita, hinta 50 penniä/A4.