Haluaisin löytää vanhasta Helsingin Sanomat lehdestä huutokauppailmoituksen

Kysytty

Haluaisin löytää vanhasta Helsingin Sanomat lehdestä huutokauppailmoituksen, joka on ollut joskus 1970-luvun alussa. Tiedän, että huutokauppa pidettiin Sammatissa ja yksi hakusana on Mommila. Miten ja missä pääsisin etsimää vanhaa ilmoitusta?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Sanomilla on arkistohaku https://www.hs.fi/arkisto/, jolla voi koettaa etsiä myös huutokauppailmoituksia. Ne eivät kuitenkaan välttämättä näy haussa.

Maksullisella Aikakoneella, pääsee selailemaan näköislehtiä. Ilmoitussivustot näkyvät niissä myös. https://www.hs.fi/aikakone/

Helsingin Sanomien lehtiä voi selata Kansalliskirjaston lukusaliin tilattuina. Linkki Kansalliskirjaston hakuun.

1 ääntä

Kommentit

Ensinnäkin osoitteessa https://www.hs.fi/arkisto/ oleva Arkisto-haku kattaa ainoastaan lehden toimituksellisen sisällön, ei ilmoituksia, ja sen toimituksellisenkin sisällön vasta vuoden 1990 alusta eteenpäin. Sen suositteleminen tässä yhteydessä on siis täysin harhaanjohtavaa.

Toiseksi Kansalliskirjastossa ei perinteisesti ole tarvinnut tai edes saanut tilata Helsingin Sanomia lukusalikäyttöön, koska lehti on ollut käytettävissä mikrofilmeinä koko ilmestymisensä ajalta.

Kolmanneksi niitäkään ei 1970-luvun lehtien osalta tarvitse enää nykyään tutkia, koska HS:n numerot vuoteen 1979 saakka ovat Kansalliskirjastossa käytettävissä digitoituina – paljon parempilaatuisina kuin lehden tilaajien käytettävissä olevassa Aikakone-palvelussa, jonka hakuominaisuudet ovat myös ratkaisevasti huonommat kuin Kansalliskirjastolla.

Lehdessä ei kuitenkaan ole 1970-luvun alussa ilmestynyt huutokauppailmoitusta, jossa mainittaisiin Mommila. Siinä on ollut vuosina 1970–75 ollut kahdeksan kertaa samalla sivulla sekä sana huutokauppa (jossakin taivutusmuodossa) että sana Mommila (jossakin taivutusmuodossa), mutta kussakin tapauksessa nämä kaksi sanaa esiintyvät kokonaan eri kohdissa sivua.

Mainittakoon, että samalta aikaväliltä löytyy kuitenkin 444 sivua, joissa on mukana sekä sana huutokauppa että sana Sammatti. Niitä voi yrittää käydä läpi, mutta en nyt tässä itse rupea siihen.