Haluaisin löytää runon: 1. jossa lintuhäkistä lennähtää jotain, lintuja/yöperhosia? 2. jossa elämän kynttilä lepattaa, muttei sammu? Epäilisin, että kyseessä…

Kysytty

Hei,
haluaisin löytää runon:

1. jossa lintuhäkistä lennähtää jotain, lintuja/yöperhosia?
2. jossa elämän kynttilä lepattaa, muttei sammu?

Epäilisin, että kyseessä on Rakel Liehu, Eeva Kilpi, Saima Harmaja tai Edith Södergran, koska näitä olen lähiaikoina lukenut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti emme löytäneet täysin kuvailuasi vastaavia runoja.

Edith Söderganilla on runo Vangittu lintu, jossa lintu on vankina kultaisessa häkissä ja laulaa mm. pienistä karuista kukista loistavilla väreillään. Runo löytyy teoksista Tulevaisuuden varjo (1972) sekä Elämäni, kuolemani, kohtaloni : kootut runot (1994).

Lintu ja häkki esiintyvät myös Aale Tynnin runossa Ja aina vesi virtaa (Ylitse vuoren lasisen 1949 ja Kootut runot 1938-1987, 2013) sekä Eeva-Liisa Mannerin runossa Olen väsynyt olemaan vahva (Tämä matka 1956).

Tunnistaisiko joku lukijoista näitä runoja?