Haluaisin listan sopivista maailmankirjallisuuden klassikoista, joita voisi suositella yhdeksänluokkalaisille. Esim. 15-20 kirjaa

Kysytty

Haluaisin listan sopivista maailmankirjallisuuden klassikoista, joita voisi suositella yhdeksänluokkalaisille.
Esim. 15-20 kirjaa
(Linkkilista ei toiminut)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahden kaupunginkirjaston lukion sekä ammattioppilaitoksen lukudiplomeista (ammmattioppilaitoksessa normaali- ja helppolukuinen diplomi) löytyy maailmankirjallisuuden klassikoita, näitä listoja voisi ysillekin suositella. Salpauksen ammattioppilaitoksen lukudiplomi (lahti.fi)     Lahden lukioiden kirjallisuusdiplomi (lahti.fi)

Ysille voisi ehdottaa noiden listojen pohjalta näitä:

  • Alcott, Louisa M: Pikku naisia
  • Austen, Jane: Emma
  • Brontë, Charlotte: Kotiopettajattaren romaani
  • Brontë, Emily: Humiseva harju
  • Defoe, Daniel: Robinson Crusoe
  • Doyle, Arthur Conan: Baskervillen koira
  • Dickens, Charles: Oliver Twist
  • Saint-Exupéry, Antoine de: Pikku prinssi
  • Shelley, Mary: Frankenstein
  • Stevenson, Robert Louis: Aarresaari
  • Stevenson, Robert Louis: Tohtori Jekyll ja herra Hyde
  • Stoker, Bram: Dracula

Ja jos jotkut uudemmat kelpaavat, niin voisi olla myös:

  • Christie, Agatha: Idän pikajunan arvoitus tai jokin muu kirja
  • Douglas, Adams: Linnunradan käsikirja liftareille
  • Salinger J. D.: Sieppari ruispellossa
  • Tolkien, J. R. R.: Taru sormusten herrasta