Suomalaista synkkää fantasiaa?

Kysytty

Hei,

Haluaisin kysyä, onko kotimaista synkkää fantasiaa saatavilla ja kuinka paljon. Kun tuntuu, että niitä oikein tahdo löytää.

Esimerkeistä voisi laittaa englanin kielellä olevat Steven Eriksonin 'The Tale Of Malazan Book of the Fallen' -sarja ja Joe Abecombrien 'The First Law' -trilogia. Tämäntyyppistä, jos löytyisi suomeksi, niin olisi hienoa.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi ei synkkää fantasiaa (dark fantasy tai grimdark) ei ole taidettu julkaista paljonkaan. Tähtivaeltaja-lehden numerossa 2/2017 olevassa artikkelissa Grimdark: raadollisuuden rajamailla ainoat suomalaiset esimerkit ovat Praedor-sarjakuvan maailmaan sijoittuvat kirjat. Artikkelin kirjoittajat Aleksi Kuutio, Markus Harju ja Jukka Halme mainitsevat nimeltä Jaakko Alamikkulan romaanin Koston kukkulat, mutta tyyliltään samanlaisia ovat Praedor-novellikokoelmat Kahden mailman seikkailijat ja Kirotun maan kulkijat sekä Ville Vuorelan romaanit Vanha koira ja Käärmetanssija. Luonnollisesti Petri Hiltusen alkuperäiset Praedor-sarjakuva-albumit sopivat genreen myös.

Synkkään fantasiaan lasketaan usein myös selkeämmin kauhukirjallisuuden suuntaan meneviä teoksia. Sellaisia ovat suomalaisista novellikokoelmista ainakin Stepanin koodeksia käsittelevät kirjat Stepanin koodeksi, Hopeoitu vainaja, Teräskoura ja Tulikirjaimet. Ne ammentavat vahvasti H. P. Lovecraftin vaikutteista ja ovat sävyltään aika synkkiä.