Haluaisin antaa tyttärelleni nimeksi Shakira, mutta koska Shakira viettää nimipäivää ja mitä nimi tarkoittaa? Itse olen kuullut että se tarkoittaisi…

Kysytty

Haluaisin antaa tyttärelleni nimeksi Shakira, mutta koska Shakira viettää nimipäivää ja mitä nimi tarkoittaa? Itse olen kuullut että se tarkoittaisi kiitollista mutta en ole varma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juri Nummelinin ja Elina Teerijoen kirja Eemu, Ukri, Amelie : 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä (Nemo, 2005) vahvistaa, että arabialaisperäinen Shakira on feminiinimuoto 'kiitollista' tarkoittavasta Shakir-nimestä. Mitä Shakiran nimipäivään tulee, nimeä ei - ikävä kyllä - löydy suomalaisesta nimipäiväalmanakasta, eikä Pentti Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkirjastakaan (WSOY, 1989) löydy vihjettä, jonka perusteella Shakiran voisi kalenteriin sijoittaa.