Haluaisin alkaa lukea historiasta kun aihe kiinostaa. Oikeastaan ei paljon historiasta ole tietoa kun ala-asteelta opetettua ja sekin unohtunut suurimmaksi…

Kysytty

Hei, haluaisin alkaa lukea historiasta kun aihe kiinostaa. Oikeastaan ei paljon historiasta ole tietoa kun ala-asteelta opetettua ja sekin unohtunut suurimmaksi osaksi. Mistä lähtisin alottamaan? Kiinostaa suurimmat asiat mitä on tapahtunut, sodat, ihmiset, uskonnot yms. Pystyisittekö listaamaan kirjoja mistä alottaisin lukemaan ja keräämään tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on ehdotuksia kirjoista, joita voisit alkaa tutkia. Ne ovat pääasiassa yleisesityksiä historiasta.

  • Philip Parker: Maailmanhistoria ja Eepos : maailmanhistorian käsikirja
    maailmanhistoria melko tiiviissä muodossa
  • James Wyllie: Aikamatkaajan opas historiaan : 18 aikamatkaa Vesuviuksen purkauksesta Woodstockin festivaaleille
    Teoksen mukana tehdään aikamatkoja historiallisten tapahtumien aikaan ja paikoille. Tapahtuma käydään läpi ikäänkuin lukija olisi paikalla.
  • Alexander von Schönburg: Maailmanhistoria muutamassa minuutissa
    tärkeimpiä tapahtumia, puheita, paikkoja, ihmisiä
  • Sodat : sodankäynnin historia
    sotiin liittyviä tekstejä, kuvituksia ja aikajanoja ajasta ennen ajanlaskumme alkua nykypäiviin asti
  • Historiallinen atlas : kattava maailmanhistoria
    maailmanhistoriaa erilaisten karttojen kautta
  • Dietrich Schwanitz: Sivistyksen käsikirja : kaikki mikä tulee tietää
    historiaa ja kulttuurihistoriaa
  • Lukion historian oppikirjat (historiaa melko helppolukuisessa ja tiiviissä muodossa)
    esimerkiksi Antti Kohi: Abi historia (kertauskirja historian ylioppilaskokeeseen) tai muut oppikirjasarjat, kuten Opus, Forum tai Historia ajassa

Kirjojen saatavuutta ja tarkempia tietoja voit katsoa Eepos-verkkokirjastosta