Hakusessa on novelleja sisältävä 20 vuotta vanha (tai sitäkin vanhempi) kirja, joka sisältää tarinan Australiaa autolla kiertävästä yhtyeestä tai orkesterista,…

Kysytty

Hakusessa on novelleja sisältävä 20 vuotta vanha (tai sitäkin vanhempi) kirja, joka sisältää tarinan Australiaa autolla kiertävästä yhtyeestä tai orkesterista, joka kenguruun törmättyään pukee sille takin päälle ja kuinka ollakaan, kenguru lähtee uuden takkinsa kanssa livohkaan ja mennessään vie takin omistajan passin. Samassa kirjassa myös jokin mummoon liittyvä tarina, jossa mummoa kuljetetaan auton katolla (kattotelineessä). Muutkin kirjan tarinat ovet kuulemma yhtä värikkäitä. Eikä ole Lea Virtasen tuotantoa, vaan ihan kaunokirjallisuutta, jonka tekijästä ei mitään tietoa...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin kirjaa kirjastoammattilaisten sähköpostilistalta ja sain pari vastausta. Toisessa oltiin sitä mieltä, että kyseessä olisi kuitenkin Leea Virtasen kirja Varastettu isoäiti. Siinä on kengurutarinasta sellainen versio, jossa esiintyy sekä orkesteri (Helsingin kaupungin-) että takin taskussa ollut passi.

Toisessa vastauksessa viitattiin keskusteluun https://groups.google.com/g/alt.folklore.urban/c/tQGa6osDbF8?pli=1 ja kirjaan
Gucci Kangaroo and Other Australian Urban Legends / Amanda Bishop https://www.amazon.co.uk/Gucci-Kangaroo-Other-Australian-Legends/dp/090…