Hakusessa olisi, joskus 80-luvun lopulla minulla ollut kuvitettu lastenkirja. Kirjassa seikkaili eksynyt hiirenpoikanen. Hämärästi muistan, että hiiri…

Kysytty

Hakusessa olisi, joskus 80-luvun lopulla minulla ollut kuvitettu lastenkirja. Kirjassa seikkaili eksynyt hiirenpoikanen. Hämärästi muistan, että hiiri piiloutui huuhkajaa vanhaan hylättyyn autonromuun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja voisi olla Maijaliisa Kauppisen Tilli Mössönpoika (1983).

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannassa kirjaa kuvaillaan näin:

"Sankarillisen Mössö-hiiren nuorimmainen lapsi Tilli on tullut uhmaikään. Tilli sanoo kaikelle "enpäs" ja piiloutuu sisaruksiltaan. Kun Tilli nukahtaa piilopaikkaansa, se huomaa herätessään olevansa ensimmäistä kertaa ulkona ilta-aikaan. Tilli tapaa sammakoita, jotka varoittavat sitä Huhulimetsässä piilevästä vaarasta. Tilli joutuu kuitenkin melkein sekä mäyrän että pöllön saaliiksi. Piileskellessään vanhassa autonromussa Tilli huomaa, että pöllö itkee. Aamulla auringonsädekeiju kertoo yksinäisen pöllön surevan kuollutta puolisoaan. Keiju auttaa Tillin tämän perheen luo ja lupaa auttaa huuhkajaa tekemään uuden pesän romuautoon."

https://lastenkirjainstituutti.fi/