Hain hausta videoita hakusanalla 'kauhuelokuvat'. Listaan tuli semmoinen video kuin 'Uinu, uinu lemmikkini 2'. Klikkasin saatavuustietoja, mutta siinä…

Kysytty

Hain hausta videoita hakusanalla 'kauhuelokuvat'. Listaan tuli semmoinen video kuin 'Uinu, uinu lemmikkini 2'. Klikkasin saatavuustietoja, mutta siinä sanottiin, että ei ole niteitä. Miksi tällainen video on listoilla, jos sitä ei ole mahdollisuus saada?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston tietokannasta voi hyvinkin löytyä aineistoa, jota ei juuri nyt ole mistään kirjastosta saatavana. Syitä voi olla kaksi:

Uutuuksien nimeketietueita ostetaan myös kirjaston ulkopuolelta. Tiedot tulevat niin suurina erinä, että aina ei tiedetä etukäteen, hankitaanko pääkaupunkiseudun kirjastoihin todella ne kaikki.

Toisaalta tietokantaan jää "roikkumaan" turhia nimeketietoja silloin, kun kaikki kappaleet on poistettu kierrosta. Nimekkeiden perustietoja ei kiirehditä poistamaan heti, koska myöhemmin voidaan kuitenkin hankkia taas uusia kappaleita. Näiden perustietojen uudelleen syöttäminen tietokantaan on suurehko työ. Aika ajoin tietokanta kuitenkin puhdistetaan turhista tiedoista.

Kertomassasi tilanteessa on kyse jälkimmäisesta tapauksesta. Vaikuttaa siltä, että Espoon kaupunginkirjastolla on ollut ehkäpä vain yksi kappale k.o. videota, mutta se on ehtinyt kulua loppuun ja poistettu käytöstä.

Asiakkaiden kannalta tällaiset turhat tiedot ovat tietenkin harmillisia.