Haen suomenkielistä romaania, jonka tapahtumat sijoittuvat Stalinin ajan vankileirille. Nainen, jonka tarinaan tapahtuvat liittyvät ,oli ehkä puolalaisen…

Kysytty

Haen suomenkielistä romaania, jonka tapahtumat sijoittuvat Stalinin ajan vankileirille. Nainen, jonka tarinaan tapahtuvat liittyvät ,oli ehkä puolalaisen diplomaatin vaimo. Hän oli hyvin kielitaitoinen ja sivistynyt, älykäs nainen, joka organisoi apaattisen naisvankien joukon palvelemaan kommunistista leiriä tekemällä käsitöitä, joilla saatiin hyvä tuotto kaikkien hyväksi. Kirjan kannessa oli iso peili.En muista kirjan nimeä."vastavirtaan?"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastavirtaan-nimellä on kirjoitettu Stalinin ajan vankileireille sijoittuva muistelmateos. Anna Eskuri muistelee siinä elämäänsä Neuvosto-Venäjällä. Vuonna 1901 syntynyt Eskuri avioitui venäläisen miehen kanssa, joutui vankileirille 1937 ja vapautui 1947. Ensimmäinen ja toinen aviomies katosivat puhdistuksissa.

Helsingin Sanomat 11.8.1983

WSOY julkaisi tämän Kaisu Mikkolan toimittaman kirjan 1982. Eskuri vieraili Suomessa useaan otteeseen. Hän kuoli Georgiassa vuonna 1992.

Kirjan kannessa ei tosin ole peiliä, vaan valokuva nuorestaparista. Valokuvan lasi on särkynyt. Voisikohan se kuitenkin olla muistelemasi teos, aihepiiri ja kirjan nimi osuisivat yhteen?  https://www.kirjajalehtilinna.fi/tuote/vastavirtaan/