Haen kirjaa, jonka luin 2000 taitteessa, mutta en muista kirjailijaa, enkä kirjan nimeä. Eli kinkkinen tehtävä, tiedän. Mieskirjailija, englantilainen tai…

Kysytty

Hei, haen kirjaa, jonka luin 2000 taitteessa, mutta en muista kirjailijaa, enkä kirjan nimeä. Eli kinkkinen tehtävä, tiedän.
Mieskirjailija, englantilainen tai jenkki. Kirjan juoni: muistaakseni Lontoossa päähenkilö kuolee ja huomaa kuolleitten asuvan välitilassa, joka alkaa kadunkulmasta. Eli kadunkulmasta aukeaa uusi talo tai katu, jossa kuolleet asuu, ja kaksi todellisuutta on rinnakkain. Juoni käsittelee kuolemaa ihan uudella tavalla ja siksi se jäi mieleen niin hyvin. Jos joku on lukenut kirjan olisin iki onnellinen tiedoista, koska haluaisin lukea kirjan uudelleen tulevaa projektia varten.
Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee brittiläisen Will Selfin Kuinka kuolleet elävät (Otava, 2001).

"Kun amerikanjuutalainen vanharouva Lily Bloom kuolee, tuonpuoleinen osoittautuu tuikitavalliseksi koillislontoolaiseksi lähiöksi. Pahansisuinen Lily huomaa kuolleiden valtakunnan olevan täynnä arkipäiväisiä joutavuuksia ja päättää ottaa ohjat omiin käsiinsä. Eikä pian malta olla edes kuollut." (takakannen esittelyteksti)

Selfin kuolleiden valtakunta sijaitsee "Dulstonissa", jonka maantieteellistä sijaintia kuvaa oivallisesti seuraava keskustelu Lilyn ja hänen oppaansa Phar Lap Dixonin välillä:

"Entä missä on tämä Dulston?" Taksi on kääntänyt keulansa Pentonville Roadille. "Tarkoitan vain, että näytämme olevan menossa Dalstonin suuntaan."
"Just eikä melkein. Se on aivan siinä vieressä. Se on sellainen kaita kaupunkialue, jee? Yhtenä hetkenä sitä on Kingsland Roadilla, sitten tuleekin jo Dalston Lane. Hätäisempi ei huomaa koko Dulstonia."
"Se on siis läntisen Islingtonin ja itäisen Dalstonin välissä?"
"Juuri niin."
"Entä mitä on etelän suunnalla?"
"Lisää Dalstonia."
"Entä pohjoisessa?"
"Stoke Newington."
"Siinä ei ole mitään järkeä. Näiden Lontoon osien välissä ei ole mitään. Ellei Dulston sitten ole kiinteistövälittäjien todeksi kuvittelema paikka."
"Voi olla niinkin. Voi olla niinkin, ettet sä tunne Lontoota niin hyvin kuin luulet."
(s. 194-195)