Löytyykö yhtään luotettavaa firmaa, joka tekee wc-paperia?

Kysytty

Greenpeace kertoo, että Metsä Group, Lambi & Serla ovat epäluotettavia ja käyttävät luonnonmetsistä hakattua puuta esim wc-paperin tekoon. Löytyykö yhtään luotettavaa firmaa mikä tekee wc-paperia?

Vastaus

Vastattu

Fcs-sertifioidut tuotteet ovat tällä hetkellä luontoystävällisimpiä. WWF:n metsänhoito-opas kertoo:"

FSC toteuttaa tällä hetkellä parhaiten metsäsertifioinnin tavoitteita ympäristönäkökulmasta. FSC on lyhenne sanoista Forest Stewardship Council eli Hyvän metsänhoidon neuvosto. Se on kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka toimii ympäristön huomioonottavan, sosiaalisesti vastuullisen ja taloudellisesti kannattavan metsänhoidon puolesta. Sertifioinnissa on kriteeristö tavoitteista ja toimenpiteistä, joihin metsänomistaja sitoutuu hakiessaan sertifikaattia metsälleen. Tavoitteiden ja toimenpiteiden
toteutuminen tarkastetaan.

FSC:n etuja luonnon kannalta ovat muun muassa se, että 5 prosenttia metsistä jätetään käsittelemättä ja 5 prosenttia käsitellään metsäekosysteemin kannalta erityiskohteina. Lisäksi metsään jätetään järeitä eläviä säästöpuita ja lahopuuta, vesistöjen suojavyöhykkeet säilytetään puustoisina, arvokkaita ja uhanalaisia elinympäristöjä turvataan, arvokkailla lintukohteilla vältetään kesähakkuita ja uhanalaisten metsälajien elinpaikat turvataan." Linkki sivustolle

Osta vastuullisesti sivuston mukaan suomalaista wc-papereista Lotuksella on tämä sertifikaatti. Linkki Sivustolle