Googletin vanhoja ainekirjoituskuvia ja silmiini osui mielenkiintoinen kirja Eva Häyren, ainekirjoituskuvia. Saako ko. kirjaa mistään lainaan tai mistä sen…

Kysytty

Googletin vanhoja ainekirjoituskuvia ja silmiini osui mielenkiintoinen kirja Eva Häyren, ainekirjoituskuvia. Saako ko. kirjaa mistään lainaan tai mistä sen voisi löytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fennican Suomen kansallisbibliografian hakupalvelun mukaan Häyren: Ainekirjoituskuvia on julkaistu 1912. Siihen kuuluu 2 arkkia ja 24 kuvaa https://www.finna.fi/Record/jykdok.637901 .

Julkaisu on katsottavissa Jyväskylän yliopiston kirjastossa lukusalissa. Turun yliopiston ja Kansalliskirjaston tiedoissa tiedot myös näkyvät, mutta todennäköisesti niissäkin  se on katsottavissa ainoastaan paikan päällä.

Kansalliskirjaston digitoimassa aineitossa on maininta Ainekirjoituskuvista https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/940359?page=35&term… .

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eva Häyreniltä ei ole kirjaa. On vain kaksi 12 kuvan liimataustaista arkkia kirjekuoressa. Löytyvät Kansalliskirjastosta. Eivät ole Jyväskylässä. Häyrenin 1912 julkaistut arkit I-II lienevät tämän opettajan itsensä piirtämiä. Noin 1920 julkaistut Häyrenin arkit III-IV on piirtänyt taiteilija Olli Muusari. Arkit I-IV ovat värikuvia. Valistus julkaisi vielä 1927 Evan veljentyttären taiteilija Ann-Marie Häyrenin arkit V-VI, jotka ovat mustavalkoisia siluettikuvia. Mistään en ole Ann-Marien arkkeja löytänyt. Kertokaa, jos jossain on. Teen parhaillaan tutkimusta ainekirjoituskuvista, joten kaikki niihin liittyvä tieto kiinnostaa.

Kertoisiko joku maallikolle, mikä on ainekirjoituskuva? Ainekirjoitus on tuttu ja on sanakirjassakin, mutta yhdistettynä kuvaan... ei avaudu.

Ainekirjoituskuvat ovat yksittäisiä kuvia tai tyypillisesti kolmen kuvan sarjakuvia, joita annettiin alakoululaisille ainekirjoituksen virikkeeksi. Kuvissa oli yleensä oppilaille tuttuja aiheita lasten harrastuksista, kotielämästä, arkipuuhista ja juhlista. Opettaja voi määrätä kuvan tai oppilaat saivat valita kuvan, josta kirjoittavat aineen. Kuva voitiin liimata ainekirjoitusvihkoon aiheesta kirjoitettavan aineen alkuun. Tästä syystä monet kuvat olivat liimataustaisia.

Kiitos, Kari Elkelä! Näistä kysymyksistä ja vastauksista oppii monenlaista, ja monesti juuri kirjaston asiantuntevien asiakkaiden kommenteista. Noita kuvia ei varmaankaan käytetty (enää?) kun olin kansakoulussa alaluokilla. Aineita kyllä kirjoitettiin, myös koulujen välisissä "henkisissä kilpailuissa" (henkinen erotuksena urheilukilpailuista).