"Golden Hive Mead" Youtube kanava näyttää kuinka tehdä hunajasta, karkeista, limsasta ja makeista mehuista viiniä/simaa. Näytti hiukan kiinostavalta minusta…

Kysytty

"Golden Hive Mead" Youtube kanava näyttää kuinka tehdä hunajasta, karkeista, limsasta ja makeista mehuista viiniä/simaa. Näytti hiukan kiinostavalta minusta mutta onko mahollista? Tiedän että PONTIKAN keitto on kielettyä mutta entä viinin teko?

Vastaus

Vastattu

Alkoholilain (1102/2017) mukaan yksityinen henkilö saa valmistaa muutoin kuin tislaamalla kotitaloudessaan yksinomaan omaan käyttöönsä mietoja alkoholijuomia. Mieto alkoholijuoma sisältää korkeintaan 22 tilavuusprosenttia etyylialkoholia. Kotiviinin valmistaminen on siis sallittua, kun sitä valmistaa ainoastaan yksityiseen käyttöön.

Lähde:

Alkoholilaki 1102/2017 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20171102