Finlandia- ja Tulenkantaja-ehdokkaana olleen romaanin Elolliset kirjoittaja Iida Turpeinen voitti novellillaan v. 2014 J.H. Erkon kirjoituskilpailun (yle.fi 9…

Kysytty

Finlandia- ja Tulenkantaja-ehdokkaana olleen romaanin Elolliset kirjoittaja Iida Turpeinen voitti novellillaan v. 2014 J.H. Erkon kirjoituskilpailun (yle.fi 9.5.2014). Onko voittajateksti julkaistu jossakin kaiken kansan saatavissa?

Vastaus

Vastattu

Iida Turpeista ei palkittu yhdestä novellista, vaan kokoelmasta tekstejä. Kilpailun tuomaristo (Siri Kolu, Anne Leinonen, Pirkko Heikkinen) luonnehti perusteluissaan Turpeisen tekstejä mm. seuraavasti: "Viimeiseen asti hiottu ja jäsennelty kokoelma, jonka tekstit hakevat rohkeasti rajaa tiiviin proosailmaisun ja runollisen monimerkityksisyyden välillä. Teksti on kuulasta, ilmavaa, ajatuksia herättävää ja jättää tilaa tulkinnalle. Kirjoittajalla on tunnistettava omaääninen lause. Kokoelma on teoksena punnittu ja täysin julkaisuvalmis."

Tietokantoihin tekemieni hakujen perusteella Iida Turpeiselta ei löydy julkaistuja novelleja.

JH Erkon kirjoituskilpailu (erkonkilpailu.net)