Että 3 miljoonaa äänestäjää ovat tehneet erilaisen valinnan kuin 300 valitsijamiestä olisivat tehneet. Eikö verbien pitäisi olla yksikössä

Kysytty

Että 3 miljoonaa äänestäjää ovat tehneet erilaisen valinnan kuin 300 valitsijamiestä olisivat tehneet. Eikö verbien pitäisi olla yksikössä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verbi on tavallisesti yksikössä, kun tekijää tms. tarkoittavana subjektina on lukusanan sisältävä ilmaus.

Verbi voi olla myös monikossa silloin, kun puhe on tyhjentävästi kaikista puheena olevista. Näin voisi siis olla "300 valitsijamiestä olisivat tehneet", koska valitsijamiehiä on aina tietty määrä.

Mainitsemassanne tapauksessa kuitenkin lienee parasta, jos kumpikin verbi on yksikössä.

Lisää aiheesta esimerkkeineen voit lukea Kielitoimiston ohjepankista:

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/verbi-yksikossa-tai-monikossa-…

3 ääntä

Kommentit

Hesarissa julkaistu toimittaja Unto Hämäläisen teksti on minun kielitajuni mukaan tuoltakin kohdin erinomaista, siis kielentarkistajana olisin jättänyt verbit monikkoon.