Etsiskelen satua, jossa on prinsessa, jonka peikkokuningas (muistaakseni) on lumonnut. Sadussa kaikki prinsessaa kosiskelleet ovat päätyneet tämän…

Kysytty

Etsiskelen satua, jossa on prinsessa, jonka peikkokuningas (muistaakseni) on lumonnut. Sadussa kaikki prinsessaa kosiskelleet ovat päätyneet tämän teloittamiksi. Öisin prinsessa lentää siivillä peikkokuninkaan luokse. Sadussa on myös prinssi tai muu vastaava, jonka tulee tehdä tehtäviä, jotta voi naida prinsessan. Viimeisenä tehtävänä on tuoda prinsessalle peikkokuninkaan pää. Äitinikin muistaa tämän sadun, mutta kumpikaan ei muista, kenen kirjoittama se on ja mikä sen nimi oli.

Vastaus

Vastattu

Andersen, H. C.

Kootut sadut ja tarinat. 1 /  suom. Maila Talvio ; kuvat V. Pedersenin ja L. Frölichin ; Hans   Christian Andersen

                           Porvoo : WSOY, 1951

                             470 sivua : kuvitettu

Kysymäsi satu on H.C. Andersenin "Matkatoveri". Löydät sadun mm. Andersenin Koottujen satujen ensimmäisen osan sivulta 54.