Etsin yhtä satukirjaa, jossa on satuja eri maista. Kokeilin kysyä aiheesta yhdessä ketjussa, mutta en ole varma tuliko viesti perille yms (en ole ihan varma…

Kysytty

Etsin yhtä satukirjaa, jossa on satuja eri maista. Kokeilin kysyä
aiheesta yhdessä ketjussa, mutta en ole varma tuliko viesti perille yms
(en ole ihan varma miten homma toimii). Tiedän varmasti että kyseinen
kirja on olemassa, mutta kirjan nimi/tekijä/ym ei tiedossa. Tehty
kuitenkin ENNEN v. 1996.

Ketju:

https://www.kirjastot.fi/kysy/olen-etsinyt-internetista-irlannin-kansan…

”Olisiko tietoa mistä kirjasta (käsittääkseni kyseessä on
kokoelma satuja/tarinoita eri puolilta maailmaa) löytyy irlantilainen
kansansatu "Sunnuntai". Siinä O'Shean perhe toivoo haltijattarelta
viikkoa jossa olisi pelkkiä sunnuntaipäiviä. Itse sadun nimi voi olla
tosin eri kuin tuo "Sunnuntai", sillä nimellä on löydä tietoa
kirjaston tietokannasta.”

Sen verran tarkennusta vielä, että sadusta on tehty Kari Häkkisen
animaatio ja siinä siis päähenkilö on vähän laiska ja toivoo
haltiattarelta koko viikon sunnuntaita. Tästä tulee tietysti ongelmia
koska mm. kaupat eivät ole auki ja perheeltä loppuu ruoka. Perustuu
irlantilaiseen kansansatuun, muokattu siis siitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu on nimeltään "Viikko jossa oli pelkkiä sunnuntaipäiviä". Se sisältyy pohjoismaisena yhteistyönä vuosina 1963-1965 ilmestyneen Satumaailma-antologian 8. osaan "Sateenkaaren portti" (Otava, 1965, s. 98-101, sivulla 201 ovat sadun taustatiedot). Tämän irlantilaisen sadun alkuperäinen nimi on "A week of Sundays" ja se on ilmestynyt kirjassa "Favorite stories" vuonna 1942. Sen on suomentanut Kyllikki Hämäläinen. Kuvittaja on Staffan Torell.

Sama satu löytyy myös kirjasta "Lapsuuden satuaarre" (Otava, 1987, s. 134-139), joka on valikoima tästä 8-osaisesta Satumaailma-antologiasta. Suomennos on sama, mutta kuvittaja on Anna Bengtsson (tekijätiedot löytyvät kirjan lopusta numeroimattomilta sivuilta Sisällys-otsikon alta).

Erittäin hyvä apuväline esim. satujen etsimiseen on Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta: http://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta . Tietokannasta löytyy tieto, mistä julkaisusta jokin satu löytyy.