Etsin vanhempaa kirjallisuushistoriaa pohjoisruotsalaisesta kirjallisuudesta ja kirjailijoista. Olen etsinyt hakusanoilla tornionjokilaakso; norrbotten;…

Kysytty

Etsin vanhempaa kirjallisuushistoriaa pohjoisruotsalaisesta kirjallisuudesta ja kirjailijoista. Olen etsinyt hakusanoilla tornionjokilaakso; norrbotten; pohjoispohjanmaa. Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria on löytynyt kyllä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Ruotsin kirjallisuudesta ei ole yhtä julkaisua kattavasti vaan laajaa aluetta lähestytään Tornionlaakson, Norrbottenin, Västerbottenin ja Norlannin suunnalta. Keskeinen teos on Åke Leif-Lundgren ja Bert Linné: “Spåret lockar vid källan : Norrbottens prosa i presentation och urval” (1997), joka sisältää valikoiman alueen kirjailijoiden tuotannosta kirjailijaesittelyiden kera, alkaen 1800-luvulta  Petrus Laestadiuksesta päätyen Bengt Pohjaseen. Samoilta tekijöiltä on myös vastaava teos Norrbottenin runoudesta “Tiden snöar från trädet (1993). “Litterärt i norr : en Norrbottensantologi” (1953) on toinen antologia kirjailijaesittelyin, vähän uudempaa pohjois-ruotsalaista kirjallisuutta on julkaisussa “50 norrlandsförfattare” (1986).

Bengt Pohjasen ja Kirsti Johanssonin 2-osainen “Den tornedalsfinska litteraturen” (2007, 2009) käsittää sekä Suomen että Ruotsin puoleisen Tornionlaakson suomenkielistä kirjallisuutta 1600-luvun Antti Keksistä Rosa Liksomiin.

Uudessa artikkelijulkaisussa “Norrlandslitteratur : ekokritiska perspektiv” (2018) on mielenkiintoinen ekokriittinen näkökulma Norlannin kirjallisuuteen aina 1800-luvulta lähtien.

Suomeksi on artikkeli Ivar Sundström et al.: “Pohjois-Ruotsin kuva kirjallisuudessa”, joka löytyy kokousjulkaisusta “Pohjoisten syrjäalueiden kirjailijakokous. Rovaniemi 29.-31.7.1979”.  Else Lahtisen laudatur-työ “Paikalliskuvaus Suomen, Ruotsin ja Norjan Lapin kirjallisuudessa” (1962) tutkimus on temaattinen, mutta sisältää myös mittavan kirjaluettelon lyhyine kirjailijaesittelyineen.

Kirjallisuusmatkailijoille on julkaistu opas “Literary places in Västerbotten & Norrbotten” (2010), jossa esitellään alueiden kirjailijoiden koteja ja muita merkityksellisiä paikkoja. Myös ruotsin kielellä.

Kaikki edellä mainitut ovat lainattavissa Rovaniemen kaupunginkirjaston Lappi-osastolla. Lappi-osastolta löytyy myös erinäisiä bibliografioita tarkempaan pohjoisen Ruotsin kirjallisuuden tutkimukseen sekä muuta lähdekirjallisuutta. Aineisto on myös kaukolainattavissa.