Etsin vanhaa, 70-80-90 luvun, lastenkirjaa jota itse luin lapsena 90 luvun lopussa. Muistelen sen olleen osa kirjasarjaa jossa oli eri värisiä kirjoja (ehkäpä…

Kysytty

Etsin vanhaa, 70-80-90 luvun, lastenkirjaa jota itse luin lapsena 90 luvun lopussa. Muistelen sen olleen osa kirjasarjaa jossa oli eri värisiä kirjoja (ehkäpä vaaleanvihreä, vaalensininen, vaaleanpunainen) ja kaikissa oli eri tarina. Voi myös olla että yksi kirja sisälsi myös useamman tarinan. Kirjojen kansissa ei ollut mitään suuria tai värikkäitä kuvituksia ja olivat muutenkin hyvin vanhanaikaisen näköisiä.

Yhdessä tarinassa oli tyttölapsi ja (posliini)nukke ja muistaakseni nukke meni rikki. Kuvia ei ollut paljoa ja kuvitus oli vanhaan tyyliin piirrettyä ja kuva usein sivun yläosassa/tarinan alussa. Yhdessä kuvassa oli lastenvaunut.

Olisi mahtavaa saada selville mistä kirjasta tuo muistikuvani on

Vastaus

Vastattu

Voisiko kirja olla Barbro Sedwallin Nukkeni Maija (WSOY 1982)?

Barbro Sedwallilta on ilmestynyt suomeksi kolme 1920-luvun lapsuutta kuvaavaa kirjaa, joissa kaikissa on vanhanaikainen, vaaleasävyinen kuvitus. Nukkeni Maija -kirjassa tytöllä on posliininukke, joka menee rikki, ja myös nukenvaunut näkyvät kuvissa. Kuvitus on sivun yläosassa ja teksti alhaalla.