Etsin Turkuun, erityisesti Piispankadun ja Tuomaanpuiston suunnille sijoittuvaa romaania (romaaneja?). Entisaikaan sijoittuvan tarinan keskiössä on pieni tyttö…

Kysytty

Etsin Turkuun, erityisesti Piispankadun ja Tuomaanpuiston suunnille sijoittuvaa romaania (romaaneja?).

Entisaikaan sijoittuvan tarinan keskiössä on pieni tyttö, joka asuu muistaakseni sukulaistensa luona. Tyttöä kiusataan koulussa, hän vetäytyy usein omiin oloihinsa tiettyyn puuhun. Opettajatar on hänelle ystävällinen, samoin yksi naapuruston poikalapsista.

Vastaus

Vastattu

Mahtaisiko kyseessä olla Laila Hietamiehen (nyk. Hirvisaaren) Edessä elämän virrat? Joissain tietokantakuvauksissa mainitaan yhtenä tapahtumapaikkana Turun Piispankatu, ja Kirjasammossa teosta kuvaillaan näin:

"Suontaan kylän ihmisistä kertova romaanisarja on nyt edennyt väkevään päätösosaansa. Päähenkilöiksi tässä romaanissa nousevat juuri koulunsa aloittanut Laura, Martta ja Aarne, Helmi-Elisa ja Karjalainen. Eletään kevättä ja kesää vuonna 1945. Vaikka sota on ohi, on elämä yhä monin tavoin vaikeaa. Lauralla on koti Turussa Martan ja tämän pienen poikavauvan luona, mutta koulussa hän joutuu maksamaan katkerasti evakonosastaan, kielestään… ja mielestään. Vain omassa Ajatuspuussaan, korkealla mäellä, hän tuntee olevansa turvassa. Siellä hän käy läpi kokemaansa, haaveilee ja kuvittelee. Vasta järkyttävä onnettomuus saa Lauran läheiset tajuamaan kuinka kauas omaan mielikuvitusmaailmaansa tyttö on joutunut."