Etsin tietoja siitä, ketkä toimivat lukkareina Lapuan ja Kauhavan seurakunnissa 1870-1880 välisenä aikana. Onko tämä tieto jostain löydettävissä digitaalisessa…

Kysytty

Etsin tietoja siitä, ketkä toimivat lukkareina Lapuan ja Kauhavan seurakunnissa 1870-1880 välisenä aikana. Onko tämä tieto jostain löydettävissä digitaalisessa muodossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapuan ja Kauhavan seurakuntien arkistojen aineistosta löytyy tietoja Finna-hakupalvelun kautta ja osa aineistosta on digitoitu. Esimerkiksi Lapuan seurakunnan arkistossa on lukkarinvaalien vaaliluetteloita ja erilaisia pöytäkirjoja, mutta otsikoiden perusteella ne eivät ulotu vuoteen 1870.

Kaarlo Jalkasen kirja "Lukkarin- ja urkurinvirka Suomessa 1870-1918" (Suomen kirkkohistoriallinen seura, 1978) vaikuttaa erittäin kiinnostavalta lähteeltä, mutta en pääse katsomaan sitä juuri nyt. Ainakin Jalkasen kirjassa "Lukkarin- ja urkurinvirka Suomessa 1721-1809" on lueteltu lukkareiden ja urkureiden nimiä. Jalkanen on kirjoittanut myös kirjan "Lukkarin- ja urkurinvirka Suomessa 1809-1870", joka voi myös olla hyödyllinen lähde.

Juho Koskimiehen mukaan Lapuan seurakunnan lukkarina toimi vuodesta 1860 Eljas Kahra (joissakin lähteissä Elias Kahra). Hän kuoli vuonna 1907.

"Kauhavan historiassa" kerrotaan myös seurakunnan lukkareista. Vuonna 1847 lukkariksi valittiin Johan Forsberg (1816-1898).

Lähteitä:

Finna-hakupalvelu: https://finna.fi

Kauhavan historia. 1, Kivikaudesta kaupungiksi tuloon / kirjoittaja: Timo Pietiläinen (Kauhavan kaupunki, 1999, s. 406)

Koskimies, Juho: Lapuan pitäjän historia (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1908, s. 328-329)