Etsin tietoa Jämsän alueen leipomoista 1910-luvulta, lähinnä niiden työntekijöistä, mahtaneeko heistä olla tietoja? Toinen kysymys: mistä saan tietoa siitä,…

Kysytty

Hei
Etsin tietoa Jämsän alueen leipomoista 1910-luvulta, lähinnä niiden työntekijöistä, mahtaneeko heistä olla tietoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Pahoittelut, että vastaaminen on kestänyt ja vielä siitäkin, että tietoa löytyi näin laihasti. Leipomoista löytyy ihan hiukan tietoa, mutta niiden työntekijöistä ei mitään.  Pertti Gyllden on tehnyt kirjasen ”Puoli pulloo punasta limunaatia ja nuoltu pulla!”, josta löydän maininnan s. 23, että Ida Klingstedillä oli tuohon aikaan leipomo ja pullapuoti. Se myytiin v. 1928 Närkille, joka toimikin sitten ihan meidän aikaan asti (lopetti siis toimintansa joskus 1990-luvulla). Viimeinen omistaja oli Martti Närkki, joka nykyään asuu Kuopiossa. Hänellä on (ainakin ollut) arkistoa, mm. äänikasetti Närkin leipomon vaiheista. Tämä tieto löytyy tästä em. Gylldenin kirjasta.

Nykyisinkin toiminnassa oleva Elosen leipomo perustettiin vasta myöhemmin 1960-luvulla ja Ruthin leipomo aloitti toimintansa Jyväskylässä jo vuonna 1906, mutta sillä ei ollut toimipistettä Jämsässä.