Etsin tieoja vanhasta kansanrunosta joka kertoo tavallaan koko ihmisen elämänkaaresta sen eri vaiheista kirjoittajaa en tiedä siinä mm sanotaan että nättiä et…

Kysytty

Etsin tieoja vanhasta kansanrunosta joka kertoo tavallaan koko ihmisen elämänkaaresta sen eri vaiheista kirjoittajaa en tiedä siinä mm sanotaan että nättiä et sinä naida saa jne. Voihan olla että sitä ei ole kukaan koskaan laittanut kirjoihin tai kansiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koko elämänkaarta kattavaa runoa ei toistaiseksi ole löytynyt. Voisiko kyseessä olla suomalainen kansanlaulu "Jos sinä aiot naimisiin", joka siis kertoo puolison valinnasta. Laulu löytyy Olli Heikkilän Suuresta kansanlaulukirjasta: 500 suomalaista kansanlaulua (Warner 1996) Laulussa on kuusi säkeistöä. Toinen säkeistö alkaa seuraavasti: "Älä ota kaunista heiliä, aina se katselee peiliä." Ja loppuu sanoin "Kaunista et sinä huolia saa, elämäsi onnea kun etsit vaan."