Etsin suomalaista nykykirjallisuutta, joka käsittelisi sairaanhoitoon liittyviä aiheita. Olemme lukeneet maahanmuuttajasairaanhoitajien kanssa S2-tunneilla…

Kysytty

Hei,

etsin suomalaista nykykirjallisuutta, joka käsittelisi sairaanhoitoon liittyviä aiheita. Olemme lukeneet maahanmuuttajasairaanhoitajien kanssa S2-tunneilla otteita mm. seuraavista: Reko ja Tina Lundánin Viikkoja, kuukausia, Kaarina Davisin Raskas kutsumus, Juha Vakkurin Kirjeitä 15-vuotiaalle jalkapalloilijalle (Puolarmetsän sairaalan henkilökuvat olen myös nähnyt).

Hoitoalaan liittyviä tekstejä löytyy toki paljon lehdistä ja verkosta, mutta olisiko näille oppilaille myös suomalaista yhteiskuntaa, ihmistä ja sairaanhoitoa kaunokirjallisuuden keinoin valottavia täsmäteoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Syömishäiriöt ovat olleet esillä viime vuosina etenkin nuorten kirjoissa, kuten esim. seuraavissa Hannele Huovi: Madonna (Tammi,2000), Kira Poutanen:Ihana meri (Otava, 2001) ja Laura Hakalan toimittama Siskonmakkarat: miltä syömishäiriö tuntuu ( Tammi, 2009). Syöpä on aiheena mm. romaaneissa Jarkko Tontti: Luokkakokous ( Otava, 2007) ja Gunnar Mattson: Prinsessa (WSOY, 1990) sekä muistelmissa Kristiina Helenius: Mikä maa, mikä syöpä (Tammi, 2008), Marja Aarnipuro: Rintasyöpävuosi (Teos, 2011), Satu Hassi: Tukka hattuhyllyllä (WSOY, 2002) ja Niina Repo: Arpi (WSOY, 2008). Alzheimerin taudista kertovat Saara Kesävuoren romaani Hyvä isä (Tammi, 2008) ja Hannu Mäkelän Muisto (Otava, 2001) ja Parkinsonin taudista Jussi Kivimäen muistelmat Minä, Parkinson ja Toyota (Jonnaco, 2010)

Kirjojen saatavuustiedot osoitteessa

http://www.helmet.fi/search~S9*fin/