Etsin suomalaisen naiskirjaijan teosta, joka littyy Afrikkaan. Nainen matkustaa Afrikkaan tapaamaan tuttua suomalaista luonnontieteilijää, joka on…

Kysytty

Etsin suomalaisen naiskirjaijan teosta, joka littyy Afrikkaan. Nainen matkustaa Afrikkaan tapaamaan tuttua suomalaista luonnontieteilijää, joka on afrikkalaisen naisen kanssa (avio)liitossa. Nainen kiertää maanosassa, safarilla(?) Ja tutustuu luontoon. Onko hän tooimittaja, kirjailija tms, en muista. Olen unohtanut tekijän, ajattelin Selja Ahavaa, mutta hän se ei ole!? Mikä kirja ja kirjailija?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse saattaa olla Eira Stenbergin kirjasta Oven takana (Tammi, 2005). Kirjassa suomalainen toimittaja Ilse matkustaa Afrikkaan kirjoittaakseen Afrikan naisten asemasta. Hänen on tarkoitus tehdä  yhteistyötä tuntemansa suomalaisen valokuvaajan Synnoven kanssa. Ilse raportoi matkastaan kirjeitse entiselle miesystävälleen, joka on kulttuuri- ja uskontotutkija. Hän tutkii uskonnon ja seksuaalisuuden välistä suhdetta ja vaikuttuu lähellä asuvista afrikkalaistaustaisista naisista niin että tutkijan rooli unohtuu. Ilsen matka ei onnistu ihan odotetulla tavalla, koska Synnove kokee matkalla rakkauden, joka suistaa hänet kriisiin ja vaikutta myös Ilsen mahdollisuuksiin toteuttaa suunnitelmaansa.