Etsin sopivaa musiikkia ristiäisiin alttoviululle ja pianolle. Saa olla vaikeaakin.Yhtä tai kahta oikein "kaunista/romanttista pikkukappaletta". Mahtaako…

Kysytty

Etsin sopivaa musiikkia ristiäisiin alttoviululle ja pianolle. Saa olla vaikeaakin.Yhtä tai kahta oikein "kaunista/romanttista pikkukappaletta". Mahtaako teiltä löytyä asiantuntijaa, joka löytäisi nuotit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska mahdollisuuksia musiikin valinnassa makumieltymyksistä riippuen olisi runsaasti, keskityin miettimään kehtolauluja.

Soitinkokoonpanoa ajatellen ensimmäisenä mieleeni tulivat Toivo Kuulan viululle ja pianolle sävelletyt teokset, esim. kaunis ja herkkä Kehtolaulu, op3a, Nro 1. Tämä nuotti (kokoelmatunnuksemme M042113400) ei valitettavasti vastaushetkellä ole vapaana pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmissa, mutta se on lainattavissa Sibelius-Akatemian kirjastosta:
http://www2.siba.fi/Kirjastot/kokoelma.html

Sibeliuksen Pensées lyriques - sarjan Berceuse op40, Nro5. Soolonuotti pianolle löytyy useista HelMet-kirjastoistamme, esim. sävelmäkokoelmasta Suomalaista toiveohjelmistoa pianolle (kokoelmatunnus M042086285). Samasta nuottikokoelmasta löytyy myös Madetojan kehtolaulu.

Maailman sävellyskirjallisuudesta vaihtoehtoja löytyisi tietenkin paljon. Nuottikokoelmistamme löytyy mm. sävelmäkokoelma Tuuti lasta: 35 kauneinta kehtolaulua. Kokoelmassa on mukana useita tunnettuja kehtolauluja:Fliesin,Brahmsin, Schubertin ym. Mukana on myös Heino Kasken Uni tulee ulkoa.Luettelointitiedoissa ei ollut opusmerkintää,enkä muista varmuudella kyseistä Kasken teosta, mutta jos se muistuttaa hänen muita pianominiatyyrejään, saattaisi sopia ristiäisiin hyvin.Heino Kaskella on myös kehtolaulu (Berceuse op.37, Nro2), joknka nuotti löytyy Sibelius-Akatemian kirjastosta.

Felix Blumenfeldin Berceuse op23,Nro3 löytyy nuottikokoelmasta Russian romantic repertoire (ISBN 057151894X).

Romansseja ja muuta tunnelmaltaan sopivaa musiikkia löytyisi niin paljon, että en oikein osaa nostaa mitään esille erityisesti, kyseeseen voisi tulla myös jonkin laajemman teoksen väliosa. Myös baleteissa voisi olla sopivia osia, esim. Aleksandr Glazunovin baletit Vuodenajat (III osan Ruiskukkien ja unikkojen tanssi on ehkä käytetyin) tai Raymonda. Jälkimmäisiin nuotteja ei näytä kuitenkaan olevan kovin hyvin saatavilla, Sibelius-Akatemian kirjastosta löytyy kumpaankin pianopartituurit.

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen nuottikokoelman voit helposti tarkistaa aineistotietokannastamme internetissä osoitteessa: www.helmet.fi .Valitsemalla ensin hakutavaksi sanahaun ja sen jälkeen haluamasi säveltäjän/teoksen, voit lopuksi rajoittaa haun koskemaan pelkästään nuotteja.