Etsin sopivaa kirjaa 7.luokkalaisille luettavaksi liittyen maantiedon Afrikan ja Aasian aiheeseen sekä ajankohtaiseen pakolaisteemaan. Harkinnassa ovat Minä…

Kysytty

Etsin sopivaa kirjaa 7.luokkalaisille luettavaksi liittyen maantiedon Afrikan ja Aasian aiheeseen sekä ajankohtaiseen pakolaisteemaan. Harkinnassa ovat Minä olen Malala ja Lentävällä matolla Bagdadiin. Sopiiko niistä jompi kumpi jo murrosikäisille vai olisiko joku muu sopiva? Kiitos avusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minä olen Malala ja Lentävällä matolla Bagdadiin tuntuvat mielestäni vielä hieman vaikeilta ja pitkiltä suurimmalle osalle seiskaluokkalaisia. Tämä on tietysti hyvin henkilökohtaista ja riippuu lasten yleisestä lukutaidon tasosta. Malala ehkä näistä ennemmin kuin Lentävällä matolla Bagdadiin. Luokan opettajana osaat varmasti kuitenkin parhaiten arvioida oppilaittesi taitotason.

Muita ehdotuksia:

Henning Mankellilla olisi Afrikkaan sijoittuva nuortenkirjasarja Tulen salaisuus, Tulen arvoitus ja Tulen raivo, jotka sijoittuvat Mosambikiin. Sofia perheineen joutuu lähtemään kotoaan pakolaisiksi maan sisällä.

Marja-Leena Tiaisen sarja Alex ja pelon aika, Alex, Aisha ja Sam sekä Alex, Aisha ja toivon aika kertovat Suomeen pakolaisena tulleen Alexin tarinan. Alexin kotimaa on tosin keksitty, joten ei ehkä sovi maantiedon tehtäviin.

Annika Lutherin Ivoria kertoo 16-vuotiaasta Alphonsesta, joka on paennut Norsunluurannikolta Suomeen.

Fabio Gedan Krokotiilimeri kertoo afgaanipojan pakomatkasta Eurooppaan ja sitä kollegani ovat vinkanneet kasiluokkalaisille, joten se voisi olla vielä yksi vaihtoehto.