Kirjallisuutta oppimiskäsityksistä

Kysytty

Hei, etsin selkeää ja hyvää kirjallisuutta eri oppimiskäsityksistä. Toiveena olisi löytää kirja, missä kerrotaan selkeästi mitä ovat mm. behavioristinen, kognitiivinen, konsturktiivinen ja kokemuksellinen oppiminen -opetukäsitykset ja miten ne eroavat toisistaan. Esimerkit valaiset aina asiaa. Löytyisikö sellaista jostakin?

Vastaus

Vastattu

Tiiviit ja selkeät yhteenvedonomaiset määritelmät eri oppimiskäsityksistä voi löytää vaikkapa Martti Hellströmin kirjasta Sata sanaa opetuksesta : keskeisten käsitteiden käsikirja (s. 274-277). Hieman laajemmin aihetta lähestytään Marja-Liisa Julkusen toimittamaan Opetus, oppiminen, vuorovaikutus -kirjaan sisältyvässä Jorma Enkenbergin artikkelissa 'Uuden pedagogiikan perusta'. Oppimiskäsitysten historiaa ja taustaa valaisevat esimerkiksi Maija-Liisa Rauste-von Wrightin ja Johan von Wrightin Oppiminen ja koulutus sekä Oiva Ikosen Oppimisvalmiudet ja opetus.