Etsin satukirjaa, jossa on satu pienestä enkelitytöstä ja saidasta vanhasta eukosta. Enkeli laskeutuu taivaasta auttamaan kitsasta vanhaa eukkoa, joka asuu…

Kysytty

Etsin satukirjaa, jossa on satu pienestä enkelitytöstä ja saidasta vanhasta eukosta. Enkeli laskeutuu taivaasta auttamaan kitsasta vanhaa eukkoa, joka asuu pienessä mökissä metsän keskellä. Eukolla on seteleitä patjan alla, mutta hän ei halua käyttää niitä vaan makaa kylmissään sängyssä. Kun eukko sytyttää viimeisen tulitikun tarkastukseen, että rahat ovat tallella, ne syttyvät palamaan. Pieni enkelityttö pelastaa lopulta vanhuksen. Kirja on luultavasti 1950-luvulta. Siinä on muutamia mustavalkoisia piirroskuvia. Muistaakseni kirjan selkämys oli punainen ja kannet vihreät. Mistä löytäisin kirjan?

Vastaus

Vastattu

Kysytty kirja lienee Tuulikki Otsolan kirjoittama ”Haltiattaren kumminlahja”. Sadun nimi on ”Satu enkelilapsesta””. Kirjan kustantaja on Karisto ja vuosi 1957. Kirjan on kuvittanut Anna-Stina Ketonen.

Kirja on varattavissa Helmet-verkkokirjastosta.

https://helmet.finna.fi/Record/helmet.1441492?sid=4768760576